بودجه ۲۲۰ میلیون دلاری The Last of Us Part 2 پایدار و قابل اتکا نیست
به ندرت پیش میآید که به چنین جزئیاتی درباره هزینه ساخت بازیها دست پیدا کنیم. اوایل امسال، خبر رسید که عنوان Forspoken با وجود استقبال ضعیفی که از آن شد، ۱۰۰ میلیون دلار هزینه روی دست توسعهدهندگانش گذاشته است. اینکه دو محصول Horizon Forbidden West و The Last of Us Part 2، بیش از دو برابر بودجه داشته باشند جای تعجب چندانی ندارد، اما واکنشها به این آمار و ارقام در سراسر صنعت گیم موج میزند و توسعهدهندگان در آنالیز برخی از این دادهها به ما کمک میکنند.
۳۰۰ کارمند از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ مشغول کار روی عنوان Horizon Forbidden West بوده تا این بازی با هزینه ۲۱۲ میلیون دلار ساخته شود، در حالی که استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog)، با صرف ۲۲۰ میلیون دلار در طول ۷۰ ماه و با ۲۰۰ کارمند، توسعه بازی The Last of Us Part 2 را به اتمام رساند.
توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی، در سراسر این صنعت، نگاهی تازه به میزان هزینهای که برای ساخت برخی از بزرگترین بازیها مانند The Last of Us Part2 صرف میشود، داشتهاند.
در طرف دیگر این معادله، توسعهدهندگان مستقل قرار دارند که بسیاری از آنها فقط به یک برش کوچک از بودجه هنگفت عناوین AAA نیاز دارند. چاندا اکانیاک (Chananda Ekanayake)، مدیر بازی Thirsty Suitors، میگوید:
رامی اسماعیل (Rami Ismail)، توسعهدهنده سابق استودیوی ولامبیر (Vlambeer)، چنین گفته است:
نمونه این احساسات در جاهای دیگری نیز به اشتراک گذاشته شده است. بسیاری از توسعهدهندگان مستقل ادعا میکنند کسری از درصد بودجه استودیوی ناتی داگ، میتواند برای حرفه آنها متحول کننده باشد.
این نرخ در ایالات متحده بسیار استاندارد است و نشان میدهد که چرا گاهی اوقات نمیتوان بازیها را به سادگی به تاخیر انداخت (هزینه انجام این کار به شدت بالاست).
در جایی دیگر، نایجل دیویس (Nigel Davis)، تهیه کننده استودیوی بانجی (Bungie)، اشاره میکند که این تعرفه در واقع پایینتر از نرخ بازار دیگر مشاغل حوزه تکنولوژی است و ادعا میکند «تقریباً هر کسی که در صنعت بازیهای ویدیویی کار کند، دستمزد خود را کاهش میدهد؛ اگر بخواهیم در زمینههای دیگر فناوری مشغول به کار باشیم، درآمد بسیار بیشتری خواهیم داشت».
تعدادی از صحبتها نیز پیرامون ارزشی است که در عناوین بزرگتر یافت میشود؛ به عنوان مثال، کاری که استودیوهای AAA میتوانند در زمینه دسترسی انجام دهند، قابل توجه است؛ اما وقتی ناشران بزرگ شروع به هشدار دادن در مورد چرخههای توسعه طولانیتر و پرهزینهتر میکنند، قطعا سوالاتی در مورد اینکه بودجهها تا چه حد میتوانند افزایش یابند، وجود دارد.
همچنین، توسعهدهندگان درباره هزینههای اضافیای صحبت میکنند که با ارقام بیان شده در رابطه با توسعه مرتبط نیستند. بعید است که قراردادهای ترد پارتی در حسابهای رسمی و بودجههای توسعه گنجانده شده باشند، در حالی که ممکن است تعداد آنها به صدها مورد برسد. بودجههای بازاریابی – که گاهی به اندازه توسعه خود بازی گران هستند – نیز در اینجا لحاظ نشدهاند.
من به یک دهم این پول نیاز دارم تا بودجه ۲۰ الی ۳۰ بازی مستقل و باورنکردنی در سرتاسر جهان را تامین کنم. نمیتوان گفت که این بازیها نباید چنین بودجهای داشته باشند، اما کاش کسی این ریسک را برای برنامهنویسان مستقل نیز انجام دهد.
بودجه توسعه بیش از ۲۰۰ میلیون دلاری برای یک بازی AAA در مقایسه با عناوین مستقل بسیار زیاد است!
اوایل هفته جاری، اسنادی که به درستی ویرایش نشده بودند، زمان و بودجه اختصاص یافته به دو عنوان Horizon Forbidden West و The Last of Us Part 2 را فاش کردند. توسعه هر بازی حدود ۵ سال و بیش از ۲۰۰ میلیون دلار وقت و هزینه برداشته است.
خانم Shana، تهیه کننده سابق کپکام (Capcom) و ایکس باکس، در صحبتهای اخیر خود به این نکته میپردازد که مطالب فوق، یعنی اینکه استودیوی سازنده به طور متوسط ماهانه ۱۵ هزار دلار برای هر کارمند خود هزینه کرده – در مجموع، ۳ میلیون دلار – که لزوما به معنای حقوق نیست، بلکه هزینههای سربار و اضافی را منعکس میکند.
از یک سو، سازندگان عناوین AAA وجود دارند. خانم Lisette Titre-Montgomery، توسعهدهنده سابق بازی Psychonauts 2، به این موضوع اشاره میکند که سونی در طول ۶ سال و بدون دریافت حتی یک پنی، ۲۲۰ میلیون دلار برای ساخت The Last of Us Part 2 هزینه کرده است.