تغییرات Modern Warfare 2 ،Warzone 2 و Warzone Mobile نسبت به نسخه‌های قبلی


در این مقاله به تغییرات و بهبودهای Warzone 2.0، بازی Warzone Mobile و بخش چند نفره Modern Warfare 2 نسبت به آثار قبلی خواهیم پرداخت.

به عنوان کسی که نزدیک به ۲۰۰۰ ساعت وقتش را صرف عنوان Warzone کرده است، باید بگویم مدت‌ها برای تجربه‌ی Warzone 2.0 روزشماری می‌کنم. چند ماهی می‌شود که به خاطر پشتیبانی سینوسی اکتیویژن، ادغام با نسخه‌ی Vanguard و برخی تصمیمات فاجعه‌بار اکتیویژن، وارزون به جذابیت گذشته نیست. عواملی مانند رفتن نقشه‌ی Verdansk و جایگزین شدن آن با نقشه ضعیفی چون Caldara نیز به نوبه‌ی خود در این امر تاثیرگذار بوده‌اند.

Warzone 2.0

اما Warzone 2 تغییرات و ویژگی‌‌‌های جدید را در دل خود جای داده است. در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • تغییر در سیستم Loadout: دیگر خبری از Loadout‌ها نخواهد بود و این بار Buy Station‌های بازی که The Shop نام دارند، نقش پر رنگ‌تری ایفا می‌کنند و سلاح‌های مختلف را، باید از The Shop خریداری کرد (دقت کنید که بعد از معرفی اولیه، برخی گمانه‌زنی‌ها به این مسئله اشاره داشتند که احتمال بازگشت Loadout هنگام لانچ وجود دارد که البته بعید به نظر می‌رسد)
  • تفاوت‌های The Shop: نه تنها مانند سابق می‌توانید Killstreak‌های مختلفی را از فروشگاه یا شاپ خریداری کنید، بلکه امکان خریداری سلاح‌‎هایی که قبل‌تر در بخش Gunsmith شخصی‌سازی کرده‌اید نیز وجود دارد. هم‌چنین بخش مجزایی به نام Weapon Upgrade نیز در شاپ موجود است که به نظر می‌رسد برای خریداری Attachment‌های اضافی یا قوی‌تر کردن سلاح‌ها استفاده شود (امکان تغییر در نسخه‌ نهایی وجود دارد).
  • وجود آسانسور‌ها (Elevators): این بار شاهد حضور آسانسور‌هایی هستیم که با استفاده از آن‌ها به طور دقیق می‌توانید در ساختمان‌ها و برج‌های بلند، به طبقه مورد نظر خود بروید. باید دید که آیا در این بین شاهد پیچیدگی‌ خاصی مثل امکان توقف آسانسور، یا کمین کردن وجود دارد یا خیر.
  • تغییرات گسترده رابط کاربری (UI): از موارد کلی مثل میزان سلامتی و تعداد زره یا Armor گرفته، تا نحوه Loot کردن Chest‌ها، شاهد تغییرات متعدد و زیادی در زمینه رابط کاربری بوده‌ایم. البته بنابر گفته اکتیویژن، امکان تغییر در این بخش نیز تا هنگام عرضه وجود دارد. خصوصا اگر بازخوردهای دریافتی روی نکته‌ی خاصی متمرکز باشند.
  • وجود هوش مصنوعی: در جای جای بازی، شاهد حضور AI‌های مختلفی هستیم که به نوعی Warzone 2 را تبدیل به تجربه‌ای PvPvE کرده‌اند. برای مثال قلعه‌ها و پایگاه‌هایی در بازی وجود دارند با سه سطح سختی مختلف. بازیکنان با حمله و فتح این پایگاه‌ها که Stronghold نام دارند، جوایز مختلفی مثل امکان گرفتن رایگان یک سلاح از شاپ و جوایز مختلف دیگر که احتمالا شامل پول و Killstreak‌ها می‌شوند نیز دریافت می‌کنند.
  • امکان شنا کردن و تیراندازی هنگام شنا و رانندگی: این دو قابلیت جدید، برای پویا‌تر کردن جریان مبارزات و تعاملات صورت گرفته است و حداقل روی کاغذ، تغییرات جذابی به نظر می‌رسند.

هنگام عرضه، Warzone 2.0 دارای دو مود بازی خواهد بود: 1- بتل رویال و 2- DMZ. در مورد مود DMZ اطلاعات دقیقی نداریم اما به نظر می‌رسد که تجربه‌ای سندباکس با المان‌های بقاء باشد و در این مود، لوت کردن، استفاده از استراتژی مناسب و هوشیار بودن فوق‌العاده اهمیت دارد. نکته قابل توجه این است که هر دو مود DMZ و Battle Royal، رایگان خواهند بود. مود DMZ نیز از نقشه‌ی Al Mazrah استفاده می‌کند.

اکتیویژن آماده است تا با لانچ بزرگ وارزون موبایل، به طور کاملا جدی برای رقابت در بازار بتل رویال‌های موبایلی آماده شود.

گیم‌پلی کندتر و تاکتیکی‌تر

تبلیغات

از لحاظ گیم‌پلی، سرعت حرکت، انیمیشن‌های حرکتی، گان‌پلی و جابه‌جایی، بازی Modern Warfare به مراتب کندتر از نسخه‌های پیشین است و بیشتر سعی در ارائه تجربه‌ای واقع‌گرایانه‌تر دارد. و از آن جایی که اساس Warzone 2.0، همین Call of Duty: Modern Warfare 2 است، در نتیجه ریتم و سرعت کلی Warzone 2 نیز همین رویۀ را پیش خواهد گرفت. انجام Slide Cancel سخت‌تر شده، برخی مانورهای عجیب حرکتی دیگر وجود ندارند و می‌توان گفت بخشی از Movement‌های عجیب و غریب Warzone 1 دیگر در نسخۀ جدید جایی ندارند.

در کل مشخصاً هدف سازندگان از توسعه Warzone 2، ارائه فضایی رقابتی‌تر و البته استراتژیک‌تر بوده است. مواردی مثل حذف Loadout‌ها، تغییرات نقشه بازی، اضافه شدن AI و کندتر شدن گیم‌پلی، همگی به این مسئله اشاره دارند.

هنوز موارد زیادی در مورد Warzone 2.0 وجود دارد که در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برند. مواردی مانند اطلاعات بیشتر در مورد Stronghold‌ها، نحوه Upgrade سلاح‌ها، چگونگی دریافت Perk، کیفیت هوش مصنوعی در نسخه نهایی و موارد مختلف دیگر.

Warzone Mobile

نسخه‌ موبایل Warzone، در واقع برادر کوچک‌تر Warzone 1 و حاوی نقشه وردانسک است. وارزون موبایل همان نقشه خاطره‌انگیز وردانسک، با اضافه شدن مناطق جدید و برخی تغییرات مختلف را شامل می‌شود. متأسفانه اطلاعاتی که از وارزون موبایل در دست داریم، بسیار محدود و کم هستند. اما اجازه دهید نگاهی به این موارد داشته باشیم:

  • وارزون موبایل، از یک بتل پس مشترک میان Warzone 2 و Modern Warfare 2 برخوردار خواهد بود.
  • زمان عرضه دقیقی برای Warzone Mobile اعلام نشده است، اما به احتمال فراوان، در نیمۀ اول سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد.
  • مواردی مانند Loadout Dropها، کیل‌‌استریک‌های مختلف مثل UAV و موارد مشابه در Warzone Mobile حاضر خواهند بود.
  • هر چند احتمال تغییر وجود دارد، اما به نظر می‌رسد Warzone Mobile از ۱۲۰ پلیر پشتیبانی خواهد کرد.

بخش چند نفره Modern Warfare 2

  • حداقل تا فصل اول، خبری از مود محبوب Gunfight نخواهد بود.
  • حضور مود Spec Ops تایید شده است.
  • تحول پرک‌ها (Perks): سیستم پرک دچار تحول کامل شده است. این بار به جای انتخاب هر Perk، شاهد چند دسته‌بندی مثل Assault هستیم که در این حالت دو پرک با نام Base Perk فعال خواهند بود. پرک‌هایی مثل Overkill در این دسته قرار می‌گیرند. سپس شاهد Bonus Perk‌ها هستیم که چهار دقیقه پس از شروع بازی فعال می‌شوند. پرک‌هایی مثل Resupply و Spotter در این دسته قرار می‌گیرند. در پایان شاهد Ultimate Perk هستیم که هر هشت دقیقه فعال می‌شود. پرک‌هایی مثل Ghost و High Alert در این دسته قرار می‌گیرند. همانطور که مشخص است، پرک‌های قوی مانند High Alert، دیگر به راحتی قابل دسترس نیستند و همانطور که پیش‌تر گفتم، قرار است شاهد نبرد‌های منطقی‌تر و تاکتیکی‌تر باشیم و به همین دلیل، یکسری پرک‌ها، قابلیت‌ها و توانایی‌ها یا کامل حذف شده‌ یا به شکل قابل توجهی تضعیف شده‌اند و دیگر مثل سابق به راحتی قابل استفاده نیستند.
  • لول آپ مشترک: با باز کردن یک اتچمنت مشترک، مانند یک Optic یا muzzle خاص، آن اتچمنت برای تمام سلاح‌های مشابه آزاد می‌شود. درواقع فرایند لول آپ کردن سلاح‌ها کمی سریع‌تر شده است.
  • حالت سوم شخص: مود سوم شخص پس از سال‌ها به سری بازگشته است و حتی در بتای بازی، شاهد این مود هستیم. در حالت سوم شخص کمی حرکات شخصیت خشک به نظر می‌رسد، اما در کل می‌تواند تنوع خوبی به بخش چند‌نفره ببخشد.
  • وسعت نقشه: از لحاظ عظمت، اکثرا شاهد نقشه‌هایی با وسعت معمولی هستیم و دیگر خبری از نقشه‌های بسیار کوچک نیست. البته با توجه به محبوبیت بالای Shipment، احتمالا این نقشه در آینده در دسترس قرار بگیرد.
  • با کندتر شدن گیم‌پلی بازی، مواردی مانند گرفتن صدای پا، جای‌گیری مناسب و استفاده هوشمندانه از Lethal و Tactical Equipment اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

به طور کلی، تفاوت‌های بزرگی میان بخش چند نفره Modern Warfare 2 با Modern Warfare 1 وجود دارد. از کند‌تر شدن بازی گرفته، تا تغییرات گسترده سیستم پرک‌ها، مود‌های بخش چندنفره، تغییرات گیم‌پلی و تحولات Gunsmith.

سیستم Perk‌ کاملا دچار تغییر و تحول شده است و دیگر از آزادی عمل سابق خبری نیست.

سخن پایانی:

افراد زیادی منتظر Warzone 2 هستند. بسیاری لحظه شماری می‌کنند تا روز‌های طلایی و جذاب وردانسک را تجربه کنند. تغییرات انجام شده، حداقل روی کاغذ جذاب به نظر می‌رسند و بازخورد‌های عمومی نیز بسیار مثبت بوده‌اند.

متاسفانه Warzone Mobile به شکل مناسب معرفی نشده؛ اما با این وجود، به نظر می‌رسد اکتیویژن حساب ویژه‌ای روی بازار بتل رویال گوشی‌های همراه باز کرده است.

هنگام نوشتن این مقاله، بتای بخش چند نفره Modern Warfare 2 در دسترس است و سرور‌های بسیار شلوغی نیز دارد. بعد از تجربه‌ی چند ساعته‌ی این بتا، باید بگویم در کل به نظر می‌رسد با عنوانی سرگرم‌کننده مواجه هستیم. البته تحلیل بتای بخش چند نفره، خود مقاله‌ی دیگری نیاز دارد. اما در کل، بازخورد‌های عمومی این بتا نیز بسیار مثبت بوده‌اند.


بازی Call of Duty: Warzone 2 در تاریخ 25 آبان (16 نوامبر) به همراه فصل اول خود منتشر خواهد شد. بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 در تاریخ آبان ۱۴۰۱ (۲۸ اکتبر ۲۰۲۲) در دسترس قرار خواهد گرفت و Warzone Mobile برای نیمۀ اول سال 2023 برنامه‌ریزی شده است.

farshadx


منبع: https://gamefa.com/869586/call-of-duty-warzone-2-modern-warfare-2-and-warzone-mobile-all-changes/