تمرکز روی ساخت بازیهای عالی، ما را برنده رقابت کنسولی نخواهد کرد
ما در برنامه نداریم دو شرکت سونی و نینتندو را از نظر فروش کنسولی شکست دهیم. واقعا راه حل یا شانس موفقیت بالایی برای ما در این زمینه وجود ندارد. میدانم که این باعث ناامیدی بسیاری از بازیکنان خواهد شد اما حقیقت این است که ما در جایگاه سوم بازار کنسولی هستیم و دو پلتفرم اول و دوم بسیار قدرتمند عمل میکنند و در مواردی خاص، تمرکز بسیاری بر انجام معاملات و چیزهای دیگری دارند که در نهایت این موارد کار ما به عنوان تیم ایکس باکس را سخت کرده است. باید توجه داشت این موضوع به خود ما مربوط میشود و ارتباطی به دیگران ندارد.
ما این چشمانداز منحصر به فرد را داریم؛ زیرا میبینیم که سازندگان بازی چه کاری میخواهند انجام دهند. آنها تمایل دارند بازیهایی بسازند که بتواند بازیکنان را روی هر صفحه نمایشی جذب کند و مردم بدون توجه به اینکه از چه دستگاهی استفاده میکنند، با دوستان خود به تجربه بازیها بپردازند. با این حال در اینکه کنسول، هسته اصلی برند ایکس باکس به حساب میآید شکی نیست؛ بنابراین ما روی توسعه آن تمرکز داریم تا مطمئن شویم یک تجربه بازی کنسولی عالی را ارائه خواهیم کرد.
این اولین نسلی است که در آن بازیهای بزرگی در حال تجربه شدن هستند که در نسل هشتم عرضه شده بودند. وقتی به ادامه محبوبیت بازیهای Fortnite ،Roblox و Minecraft فکر میکنید، تداوم نسل به نسل بسیار قوی به نظر میرسد. من میبینم که بسیاری از کارشناسان میخواهند به زمانی برگردند که همه ما از کارتریجها و دیسکها استفاده میکردیم و هر نسل جدید یک دوره کامل و مجزا بود و میتوانستید سهم خود از بازار کنسولی را تغییر دهید. این دنیایی نیست که ما امروز در آن هستیم. هیچ دنیایی وجود ندارد که در آن حتی اگر نمره استارفیلد ۱۱ از ۱۰ باشد، بازیکنان به این دلیل شروع به فروش کنسول پلی استیشن ۵ خود کنند. این اتفاق نخواهد افتاد.
رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت در این باره افزود:
اخیرا فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت، یک مصاحبه را در پادکست Kinda Funny Games انجام داد و در مورد برنامههای خود برای موفقیت آینده ایکس باکس صحبت کرد. به گفته اسپنسر، کنسولهای ایکس باکس سری ایکس/اس همچنان به عنوان پایههای اصلی فعالیت و برنامهریزی برای برند ایکس باکس شناخته میشوند.
من میبینم که بعضی تحلیلها میگویند اگر ما بازیهای عالی بسازیم، همه چیز برعکس میشود. این تصور که اگر ما دست به کار شویم و بازیهای عالی بسازیم، ناگهان شاهد تغییر سهم خود از بازار کنسولی به میزان چشمگیری خواهیم بود، نادرست است.
در ادامه اسپنسر در پاسخ به این سوال که آیا ایکس باکس با تمرکز بیش از حد روی پلتفرم رایانههای شخصی، تمرکز خود را از بازار کنسولها دور کرده است، توضیح داد که این یک اقدام اشتباه از سوی مایکروسافت خواهد بود. در واقع اسپنسر اعتقاد دارد بدون برنامهریزی و هزینه برای توسعه عناوین انحصاری باکیفیت کنسولی، نمیتوان انتظار داشت فروش آن در حد پلتفرمهای دو شرکت سونی و نینتندو موفق باشد.
در نوامبر گذشته، اسپنسر در پادکست وبسایت The Verge شرکت کرد و گفت که ایکس باکس برای ادامه به عنوان یک تجارت جهانی، نمیتواند نسبت به بازار بازیهای موبایل بیتفاوت باشد و اگر این اتفاق رخ دهد، با مشکل مواجه خواهد شد. اسپنسر در این باره توضیح داد:
ما بدترین نسل خود را در زمان ایکس باکس وان، با شکست پشت سر گذاشتیم؛ این در حالی بود که رقبای ما در حال گسترش فهرست محصولات دیجیتالی و بازیهای خود بودند. از همین رو وقتی شروع کردیم و میخواستیم برند ایکس باکس را دوباره بسازیم، این ایده را داشتیم تا جامعه مخاطبین ما احساس فوقالعادهای داشته باشند. من تصور میکنم این ایده که اگر ما فقط روی توسعه بازیهای بزرگ و فوقالعاده تمرکز کنیم تا بتوانیم از این روش در رقابت کنسولی پیشی بگیریم، واقعا از نظر بسیاری افراد غیرممکن خواهد بود.
اسپنسر در ادامه توضیح داد که ۹۰ درصد از افرادی که هر سال یک کنسول میخرند، در حال حاضر مالک یک کنسول پلی استیشن، نینتندو یا ایکس باکس هستند و کتابخانه دیجیتالی بازیهای آنها در همان اکوسیستم قرار دارد. وی در این باره خاطر نشان کرد:
به گفته اسپنسر، مایکروسافت در عوض استراتژی متفاوتی را نسبت به شرکتهای ژاپنی دنبال میکند تا بتواند به رقابت با آنها ادامه دهد. این استراتژی بر تحقق دیدگاه توسعهدهندگانی تمرکز دارد که میخواهند محصولات آنها توسط مشتریان مختلف روی هر دستگاهی قابل تجربه باشد.
اسپنسر در ادامه مصاحبه خود به Kinda Funny گفت که توسعهدهندگان میخواهند بازیهایشان تا حد امکان روی دستگاههای مختلف قابل اجرا باشد:
کوچکترین صفحه نمایشی که ما روی آن بازی میکنیم، در واقع بزرگترین زمینهای است که بازیهای نصب شده بیشماری را به خود اختصاص میدهد. این بازاری است که اگر به عنوان یک برند بازی نتوانیم آن را به دست آوریم، با گذشت زمان تجارت خود را در معرض خطر قرار دادهایم. اگر نتوانیم روی گوشیهای هوشمند یا روی هر صفحه نمایشی که کسی میخواهد روی آن بازی کند مشتری پیدا کنیم، سهم ما به قدری از بازار بازیهای ویدئویی کاهش مییابد که اداره یک تجارت جهانی با آن بسیار چالش برانگیز خواهد بود. به عنوان بخشی از تجارت کلی بازیهای ویدئویی، سهم بازار کنسولی در حال کاهش است؛ زیرا همچنان که تجارت کلی این صنعت رشد میکند، نسبت سهم کنسولها همانند رایانههای شخصی تقریبا ثابت باقی میماند.
فیل اسپنسر در مصاحبه جدیدی تایید کرد که کنسولها، پایه اصلی برند ایکس باکس هستند و مایکروسافت برای موفقیت در این رقابت باید روی بازارهای گستردهتری تمرکز کند.
اما میدانم که برخی از طرفداران میخواهند ما به عنوان گروه سبز (ایکس باکس)، عملکرد بهتری نسبت به بچههای آبی (پلی استیشن) داشته باشیم. من فقط میخواهم بگویم که دنبال کردن دیگران برای ایکس باکس هیچ سودی ندارد. ما باید با سرویس گیم پس و کارهایی که با xCloud انجام میدهیم و روشی که بازیهایمان را میسازیم، به پیش برویم و کارهای خودمان را انجام دهیم.
در بخش دیگری از این مصاحبه، اسپنسر بابت وضعیت عرضه بازی Redfall به عنوان جدیدترین انحصاری ایکس باکس، از طرفداران عذرخواهی کرد و گفت که انتظار عملکرد بهتری از این عنوان داشته است. اسپنسر در ادامه اعتراف کرد که مایکروسافت موفق نشده است آنچه را که در نمایشگاه ایکس باکس سال گذشته نمایش داده بود را ارائه دهد. با این حال رئیس بخش بازی مایکروسافت در مورد شوکیس آینده این شرکت در ماه ژوئن بسیار هیجانزده است.