۱۰ – شاهکار
لینک به راهنمای بررسی (Review Guide) در وبسایت گیمفا
هر چه در بررسی بازی های ویدیویی تجربۀ بیشتری پیدا کردیم، متوجه شدیم المان هایی مانند «سرگرم کنندگی»، «قیمت» و «تکرارپذیری» نیز اهمیت ویژه ای دارند. به عنوان یک منتقد، باید مخاطب خود را از ارزش خرید آگاه کنیم و سه عامل مذکور باید بخشی از بررسی را به خود اختصاص دهند. بنابراین، اگرچه این سه عامل تمرکز تمامی بررسی های ما نبود، اما در سیاست های اخیر تاکید بیشتری روی آن ها خواهیم داشت.
در بررسی بازی های ویدیویی، به هر ۵ مورد بالا خواهیم پرداخت؛ البته که در برخی عناوین (مانند آثار ورزشی) که داستانی وجود ندارد، شرحی قابل توجه از گیم پلی وسرگرم کنندگی خواهیم داشت. به طور کلی، عناوین اکشن و گیم پلی محور که در آن ها بار سنگینی بر دوش مکانیک ها، طراحی مرحله و مبارزات قرار می گیرد، با دید جزئی تر به مقولۀ گیم پلی نگاه می شود و انتظارات نسبت به کیفیت آن نیز بیشتر از داستان خواهد بود و برعکس این قضیه نیز صادق است؛ اگر یک اثر بر مبنای روایت و نقل یک قصۀ تاثیرگذار ساخته شده باشد، داستان، پیرینگ و شخصیت پردازی نقشی محوری در بررسی ایفا خواهد کرد و با نگاهی ریزبینانه تر به این قسمت از بازی پرداخته خواهد شد. بنابراین، ستونی که بازی بر آن تکیه داده است (داستان یا گیم پلی) اهمیت دو چندان پیدا می کند.
اختصاص نمره ۱۰ یعنی اثر مربوطه یک شاهکار و جزوی از تاریخ صنعت بازی های ویدیویی است. این آثار معمولاً تاثیر به سزایی روی این صنعت دارند و برخی از قاعده ها و استانداردهای موجود را به سمت جلو حرکت می دهند. این بازی ها پتانسیل آن را دارند که در آینده به عنوان برخی از بهترین آثار سرگرمی تاریخ شناخته شوند.
پلتفرم و حالت گرافیکی که بازی روی آن تجربه شده است / اشاره به دریافت یا عدم دریافت کد نقد و بررسی از سوی ناشر
یکی دیگر از اهداف ما در بررسی یک بازی ویدیویی، تعیین ارزش هنری بازی در کنار ارزش خرید است. به عبارت دیگر، ما تنها نمی خواهیم برای شما مشخص کنیم که این بازی ارزش خرید را دارد یا خیر، بلکه می خواهیم از نظر ساختاری نیز نوآوری ها، دستاوردها و نکات منحصر به فرد آن یا از دید منفی، کمبودها، تکرار مکررات و ضعف های آن را در حین شرح مکانیک ها هایلایت کرده و به آن ها بپردازیم.
بازی هایی که تجربه مناسب و لذت بخشی را در اختیار کاربر قرار می دهند اما مشکلات ریز و درشت آن ها هم تراز با نکات مثبت در ذهن بازیکن نقش می بندند. سازندگان تلاش خوبی را برای انجام اهدافشان به کار بسته اند که برخی از اصلی ترین آن ها در عمل با موفقیت روبه رو نمی شوند و خروجی رضایت بخشی ندارند. بخش هایی از چنین بازی هایی با به کار بستن بهبودهای متعدد می توانند بسیار بهتر ظاهر شوند. شاید نتوان این بازی ها را در آینده به یاد آورد یا حداقل آن ها را آغازگر تغییرات مثبت یا متمایز برشمرد ولی قسمت بسیار بزرگی از بازیکنان هرگز از تجربه آن ها پشیمان نخواهند شد.