سیستم مزایده ای گوگل ادز و ارتباط آن با جایگاه و تعرفه تبلیغات گوگل (اینفوگرافیک)

در نخستین اقدام برای استفاده از خدمات گوگل ادز نیاز به ساخت یک اکانت گوگل ادز دارید. گوگل ادز از دو شبکه تبلیغاتی استفاده میکند که شما می توانید متناسب با نیاز خود از یکی از شبکههای نمایش گوگل (Google Display Network) و جستجوی گوگل (Google Search Network) استفاده نمایید. بسیاری از وب مسترها از این روش برای بهبود سئو یا بهینهسازی سایت خود برای موتورهای جستجو به ویژه گوگل استفاده میکنند. شما یا می توانید خود به مدیریت تبلیغاتتان بپردازید و هم می توانید آن را به تیم ما بسپارید. گوگل هم بر اساس هر کلیکی که روی این عبارت یا لینک می شود یک هزینه از تبلیغ دهنده کسر می کند.

یکی از تصورات غلطی که در مورد ادوردز وجود دارد این است که هر چقدر پول بیشتری صرف کنید، می توانید بهترین نتیجه را دریافت نمایید. گوگل ادوردز برای کسانی مفید است که دارای کسب و کار اینترنتی هستند، با استفاده از این سرویس می توانید در گوگل دیده شوید اما همانقدر هم از شما پول دریافت میکند. بنابراین در حالی که ممکن است بسیاری از مردم همچنان از واژه گوگل ادوردز استفاده کنند، اما در ادامه این نوشتار ما از عبارت گوگل ادز استفاده میکنیم. راههای دیگری نیز برای قرار گرفتن سایت در صفحه اول نتایج جستجو وجود دارد، اما این روش بازاریابی، سریعترین روش ممکن است. با توجه به تحریمهای اعمال شده علیه ایران، نام ایران در فهرست کشورهایی که امکان صدور قبض برای آنها وجود دارد، قابل مشاهده نیست و طبعاً امکان انتخاب ارز رایج در ایران (ریال) نیز امکانپذیر نمیباشد. در این نوشتار سعی میکنیم به شما آموزش دهیم که چگونه از تبلیغات خود در گوگل استفاده کنید تا بیشترین تعداد مشاهده را بدست آورید.

ذکر این نکته لازم است که هر یک از این شرکتها با توجه به میزان تخصصی بودن فعالیت خود و یا ارتباطات بینالمللی که دارند میتواند دامنهای از خدمات مختلف را به مشتریان ارائه نمایند، بنابراین به رغم اینکه شما با پرداخت ریالی به این شرکتها اکانت گوگل ادز خود را شارژ میکنید، اما نیاز است که تا حد امکان از اعتبار و تعهد شرکت اطلاعات بیشتری کسب نمایید. اگر میخواهید که مشتریان رفتار به خصوصی روی سایت شما نشان دهند، و نرخ تبدیل مشتریان را ردیابی میکنید، پس بهتر است که تمرکز خود را روی نرخ تبدیل قرار دهید. در این فرایند نیازمند پاسخ به برخی سئوالات از قبیل آدرس ایمیل، کشور، منطقه زمانی، و ارز رایج خود را دارید.

از آنجایی که کشور ایران به علت تحریم نمی تواند از این خدمات استفاده کند فقط کافیست در قسمت اول گزینه All countries را انتخاب کرده و در قسمت دوم زبان Persian را برگزینید که به این ترتیب تبلیغ شما در تمام کشورهای فارسی زبان از جمله ایران نمایش داده خواهد شد. مهمترین هدف مشتریان برای استفاده از پلتفرم تبلیغاتی گوگل، بالا آوردن وبسایت خود در نتایج جستجوی گوگل است. لایه کمپین ها، مهمترین لایه برای نمایش تبلیغات در گوگل ادز است که در آن باید تمام جزئیات مربوط به تبلیغات خود مانند پیام تبلیغاتی، اطلاعات تماسی که به بازدیدکنندگان نشان داده می شود، لینک فرود، هزینه به ازای هر کلیک و غیره را مشخص کنید. یکی از مهمترین ویژگی های که باید برای گرفتن تبلیغات برای سایت مختلف رو آن کار کنید تا در وضعیت بهتری قرار بگیرد اتوریتی است.

مشاهده و آنالیز گزارش های گوگل ادوردز یکی از کارهایی است که که مرتب باید انجام دهید تا بازدهی کار شما و تبلیغات کسب و کارتان بالا برود و در این صورت است که می توانید به راحتی میزان درآمد خود را بفهمید و بازدهی کارتان را افزایش دهید. علاوه بر این شما می توانید از ابزارهای تجزیه و تحلیل مثل گوگل آنالیتیک، گوگل سرچ کنسول و سایر ابزار های آنلاین برای مشاهده تعداد خرید مشتریان در وبسایت، میزان ماندگار بودن آنها در سایت، تعداد کلیک هایی که روی صفحات دیگر کردهاند و جستجوی محصولات قبل از خرید را نیز مشاهده کنید. وارد سایت گوگل ادز میشوید، بر روی ثبت نام کلیک می کنید، سپس اکانت گوگل خود را وارد می کنید. همانطور که گفتیم برای اینکه بتوانید گزارش های خود را در گوگل اذر ببینید می توانید از پیمانکار خود بخواهید تا به شما دسترسی هایی بدهد و با استفاده از آنها وارد پنل کاربری شده و گزارش های روند صعودی و نزولی تبلیغات خود را در گوگل ببینید، اما علاوه بر این ها راه کار های دیگری نیز وجود دارند که می توانید با استفاده از آن ها این کار را انجام دهید.

اما قبل از استفاده از این قابلیت، باید از تاثیر آن بر عملکرد اکانت گوگل ادوردز خود آگاه باشید. این برنامه همچنین به کاربران این امکان را میدهد که عملکرد تبلیغات خو به صورت آفلاین مانند داشبورد مشاهده کنند. تبلیغات موثر با عملکرد بالا بسازید. تبلیغات در زمان مشخص و به طور متناوب: با استفاده از گوگل ادوردز فارسی، شما میتوانید طی ساعات یا روزهای مشخصی از هفته و به طور متناوب، تبلیغات خودتان را به روز کرده و به نمایش بگذارید. ویژگی دیگر این سیستم انتخاب بازه زمانی برای نمایش این تبلیغات است،(مثلا تعیین کنید که تبلیغات شما فقط در 6 روز هفته و در ساعات کاری نمایش داده شود)،که با استفاده از این ویژگی و آنالیز کاربران هدف می توان با بهترین انتخاب بالاترین نتایج را کسب کرد. در این حالت اگر سایتی که در آن تبلیغ میکنید روزانه 10 هزار بازدید داشته باشد، تقریباً میتوان گفت اکثر بازدیدهای این سایت افراد تکراری هستند و مخاطبین دائمی آن سایت هستند که هر روز بازدید میکنند و افراد جدید کمی تبلیغ شما را میبینند. به دلیل پرداخت در ازای فقط کلیک مسلما نمایش تبلیغ شما بیشتر خواهد بود و همین باعث می شود به مرور زمان تبلیغ تان بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.

گوگل ادز یک سیستم پرداخت به ازای هر کلیک (Pay-Per-Click) است که به هر برند اجازه میدهد هنگامی که در ارتباط با کالا و خدمات ارائه شده جستجویی انجام میشود، آن برند در معرض دید جستجوگران قرار گیرد. نکته مهم در انتخاب کلیدواژه این است که انتخاب باید به گونهای با نیاز مخاطبان تطابق داشته باشد، تا پس از جستجو تبلیغات شما در معرض دید آنها قرار گیرد، بنابراین اگر انتخاب نادرستی در خصوص استفاده از کلیدواژه ها داشته باشید، کارآمدی تبلیغات شما با بازخورد مثبتی همراه نمیشود. ذکر این نکته لازم است که در حال حاضر به دلیل برخی تحریمها، امکان انتخاب کشور ایران و همچنین ارز رایج این کشور وجود ندارد. راه های مختلفی وجود دارند که بتوانید رتبه سایت خود را در گوگل بالا ببرید، یکی از این راه ها سئو است اما با توجه به این که می توانید به گوگل مبلغی را پرداخت کنید تا آنها کار های سایت شما را انجام دهند، کسی که دارای یک کسب و کار اینترنتی است برای بالا آمدن رتبه سایت در گوگل از این سرویس استفاده میکند.

از جمله ارزهایی که در حال حاضر توسط شرکتها استفاده میشود، میتوان به رینگت مالزی، لیر ترکیه، دلار آمریکا، دلار کانادا، بات تایلند، درهم امارات متحده عربی، و هر ارز دیگری اشاره کرد که البته استفاده از رینگت مالزی و لیر ترکیه بسیار رایج تر است. به همین دلیل شما ناگزیر به انتخاب یک ارز دیگری هستید که بتوانید پرداخت خود را از طریق آن انجام دهید. اطلاعات مفید دیگری از جمله این که چه مقدار برای گوگل ادوردز فارسی هزینه کرده اید و این هزینهها به طور متوسط چه میزان از سود ماهیانه شما را شامل شده است و همچنین میزان خرید مشتریان به صورت آنلاین و یا تماس های تلفنی که با شما برقرار کردهاند، به صورت گزارش های روزانه، هفتگی و ماهیانه در دسترس است.

اگر با این روش تبلیغ گوگل را انجام دهیم ، تبلیغ شما همزمان با جستجوی تیزر تبلیغاتی در جستجوهایی که این کلمه نیز در آن استفاده شده باشد خواهد آمد، مثل : نحوه ساخت تیزر تبلیغاتی ، آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی ، ساخت تیزر تبلیغاتی، تیزر تبلیغاتی موشن گرافیک و … نکته دیگر اینکه با توجه به گستردگی آموزش گوگل ادز، آنچه در ادامه میخوانید به طور عمده بر پویشهای جستجوی گوگل ادز (Google Ads Search Campaigns) تمرکز دارد. نکته جالب اینجاست که شما حتی می توانید کمپین های تبلیغاتی گوگل ادوردز فارسی را به صورت آفلاین نیز مدیریت کنید.

در این بخش، به تعدادی از پرسشهای متداول کاربران درباره سایت های تبلیغات کلیکی پاسخ میدهیم. آگهی گوگل به تجارت ها این امکان را می دهد تا در ابتدا برای آگهی خود بودجه مشخصی تعریف کنند و زمانی این مبلغ از حسابشان کم می شود که کاربران بر روی لینک آنها در نتایج جستجو کلیک کنند. تپسل بر خلاف دیگر سایت هایی که تاکنون معرفی کردیم فقط تبلیغات کلیکی درون برنامه ای یا موبایلی دارد. برای اینکه از این ابزار استفاده کنید و تعداد ورودی های سایتتان را بدست آورید، می توانید حساب گوگل ادز خود را به حساب گوگل آنالیتیکس سایت خود متصل کنید و با استفاده از آن تمامی جزئیات کمپین و حتی نرخ تبدیل ورودی های تبلیغ را بررسی کنید. بنابراین باید با مدنظر قرار دادن این محدودیت ، بهترین متنی که بیان کننده کسب و کار شما و مرتبط با کلید واژه است را برای تبلیغ خود قرار دهید. انتخاب کلید واژهها و همچنین متن تبلیغات خود نیز نیاز است قبل از هر اقدامی آماده باشد.

به طور مثال کاربران اروپا و آمریکا نمی توانند از تنظیم Manual Payments استفاده کنند. به دلایل وجود تحریم ها استفاده از گوگل ادز در ایران دارای مشکلاتی است. سرعت عمل، قمیت رقابتی، ارائه فاکتور، وجود کارمزد پلکانی، و ارائه خدمات پشتیبانی از جمله مواردی هستند که هنگام شارژ حساب کاربری خود باید به آنها توجه ویژهای داشته باشید. همانطور که گفته شد Ad Copy یا همان متنهای تبلیغاتی، آگهیهای تبلیغاتی ما، و یا مواردی هستند که کاربر در گوگل میبیند. هر کدام از کمپینهای گوگل ادز برای هدف مشخصی طراحی شدهاند. تبلیغات با کارآمدی بالا میتوانند باعث کشاندن مشتریهای احتمالی زیادی به سایت شما شود و شما به ازای ورود هر یک از آنها فارغ از اینکه خریدی انجام دهند یا به عضویت سایت شما در آیند، باید مبلغی را پرداخت کنید. برای شروع تبلیغات در گوگل ادوردز ابتدا نیاز به یک طراحی سایت تخصصی دارید . قبل از پرداختن به آموزش گوگل ادز یا گوگل ادوردز نیاز است با تفاوت بین گوگل ادز و ادوردز آشنا شوید.

از این جهت بدون کمپین می گوییم که برای ساخت اکانتی همراه با کمپین باید حساب خود را شارژ کنید؛ توصیه ما به شما ابتدا باز کردن اکانتی بدون کمپین است تا بتوانید با سیستم عملکردی آن آشنا شوید و سپس اقدام به راه اندازی اولین خدمات گوگل ادز تبلیغ کنید. اگر قصد شما از راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز، نمایش تبلیغات تان هنگام سرچ مخاطبین است بهتر است گزینه اول یعنی Search را انتخاب کنید. گوگل بر اساس کشوری که هنگام ساخت اکانت انتخاب می کنید، منطقه جغرافیایی شما را مشخص میکند و تبلیغات نیز بر اساس همین زمان بندی به مخاطبین شما نمایش داده می شود.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار