با وجود این که هنوز خرید کمپانی اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت به هیچ قطعیتی نرسیده است اما گویا این غول تکنولوژی، در زمینه خریدهای خود فعلاً قصد توقف نداشته و آنها برای تصاحب کمپانی بزرگ نتفلیکس دندان تیز کردهاند. اتفاقی که قطعاً با واکنشهای مختلفی در سراسر جهان مواجه خواهد شد.
با توجه به جایگاه فعلی نتفلیکس در بازار سهام و ارزش سالیانه آنها، کمپانی مایکروسافت برای تصاحب آنها باید صدها میلیارد دلار را پرداخت نماید؛ مبلغی که شامل حق بیمه نیز خواهد شد.
البته که این خرید منوط به روشن شدن تکلیف خرید 69 میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد خواهد بود. زیرا کارشناسان اعتقاد دارند که این خرید میتواند کفه ترازو را به شدت برای مایکروسافت سنگین کرده و عملاً صنعت بازیهای ویدیویی را به سوی تکقطبی شدن منتهی نماید. با این حال واضح است که جاهطلبیهای ساتیا نادلا تمامی نداشته و آنها گزینههای متعددی را برای اضافه کردن به زیرمجموعههای خود در نظر گرفتهاند که باعث شده تا سال 2023 به زمانی حیاتی برای این کمپانی بدل گردد.
از خریدهای بزرگ این کمپانی زیر نظر نادلا میتوان به تصاحب شرکت سازنده Minecraft به قیمت 2.5 میلیارد دلار، خرید LinkedIn به قیمت 26 میلیارد دلار، سرمایهگذاری بر روی هوش مصنوعی Nuance به قیمت 20 میلیارد دلار و پرداخت مبلغ 7.5 میلیارد دلار برای تصاحب کمپانی بتزدا اشاره کرد. در همین حین که این مطلب نوشته شده است نیز آنها برای تصاحب اکتیویژن بلیزارد به قیمت حدودی 69 میلیارد دلار اقدام کردهاند که فعلاً پروسه حقوقی آن در حال انجام میباشد.
پس از آن که ساتیا نادلا به جایگاه مدیر عاملی مایکروسافت دست پیدا کرده است، این کمپانی دست به خریدهای بسیار گرانقیمت و پر سر و صدایی زده که اکثریت تمرکز آنها در بخش بازیهای ویدیویی و گسترش تیمهای بازیسازی و عناوین انحصاریشان بوده است.
با وجود این که کمپانی مایکروسافت در حال مبارزه برای تصاحب حق فرنچایزی همچون Call of Duty میباشد که باعث نگرانی سازمانهای نظارتی اروپا و آمریکا شده و حتی میتواند خرید اکتیویژن بلیزارد را منتفی نماید اما آنها گزینه دیگری را روی میز دارند که میتواند خرید بعدی آنها لقب بگیرد.
به نظر میرسد که جاهطلبیهای ساتیا نادلا بسیار فراتر از تصاحب اکتیویژن بلیزارد بوده و حتی کمپانی نتفلیکس را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
منبع: Reuters
منبع: https://gamefa.com/897309/netflix-will-be-next-on-microsofts-shopping-list/
از سوی دیگر نیز کمپانی نتفلیکس در کنار ساخت و پخش صدها فیلم و سریال در طول سال، برای ورود به حوزه بازیهای ویدیویی نیز برنامه بزرگی داشته و تاکنون استودیوهای بازیسازی مختلفی را خریداری کرده است. تصاحب آنها توسط مایکروسافت نه تنها میتواند سرویسی همچون گیمپس را به طریقی مختلف گسترش دهد، بلکه باعث خواهد شد تا بازیهای مایکروسافت از طریق نتفلیکس وارد حوزههای سینما یا تلویزیون نیز بشوند؛ برعکس این موضوع نیز صادق بوده و نتفلیکس میتواند اقتباسهای مختلفی از آثار خود را به وسیله استودیوهای بیشمار مایکروسافت وارد حوزه بازیهای ویدیویی نماید.
غول سرویس استریمی جهان یعنی نتفلیکس که تاکنون رابطه نزدیک و خوبی با مایکروسافت داشته است، به یکی از گزینههای آنها برای تصاحب بدل گشته است. این دو کمپانی نه تنها برای ارائه یک سرویس اشتراکی جدید با یکدیگر همکاری دارند، بلکه برد اسمیت که یکی از روسای کمپانی مایکروسافت میباشد نیز جزوی از تیم هیئت مدیره نتفلیکس محسوب میشود.