نقد و بررسی بازی Cat Quest 3

نقد و بررسی بازی Cat Quest 3 - گیمفا

Cat Quest 3 هفته گذشته برای کنسول های نسل هشتم و نهم، نینتندو سوییچ و رایانه شخصی منتشر شد. آیا استودیو جنتلبروس توانسته با حفظ نقاط قوت دو بازی قبلی، نقاط ضعف اصلی را برطرف کند؟ برای پاسخ به این سوال بررسی ما را دنبال کنید.

تبلیغات

داستان Cat Quest 3 حول محور یک دزد دریایی (به نام جستجوگر در بازی معمولی) و دوستش می چرخد. این دو به دنبال یک گنج افسانه ای می گردند و هیچ کس دقیقاً نمی داند که چیست. دشمن اصلی سالک در این راه، پادشاه پی رت و پیروان او هستند. بعداً در داستان متوجه می‌شویم که Mouse Thieves از گروه cat metal Meowtallika برای یافتن گنج کمک گرفته‌اند. این باعث شگفتی محقق و دوستش می شود، زیرا قانون دزدی دریایی گربه هرگونه همکاری با موش ها را ممنوع می کند.

داستان کلی بازی تا حدودی شبیه به دو بازی قبلی است و مانند آن دو بازی، Cat Quest 3 نیز موفق شده است داستانی سرگرم کننده و کارتونی داشته باشد که تمام آن چیزی است که از بازی انتظار می رود. در طول داستان شاهد چرخش های ریز و درشت زیادی هستیم که اگرچه برخی از آنها قابل پیش بینی هستند، اما می توانند کشش مناسبی به داستان و روایت ببخشند.

نقد و بررسی بازی Cat Quest 3 - Gamefa

همه شخصیت‌های Cat Quest 3 وارث طنز دوست‌داشتنی سریال هستند و دیالوگ‌ها هنوز هم باعث خنده بازیکن می‌شوند. Cat Quest 3 ارجاعات بیشتری به فرنچایزهای دیگر می کند که Mytalika واضح ترین مرجع بازی است. گروهی ترسناک و فوق العاده قدرتمند که توسط آنتاگونیست اصلی برای نابودی شخصیت اصلی استخدام شده است. فرانتمن متالیکا نیز شخصیت فوق العاده ای است، او یک رهبر بسیار قدرتمند با یک گیتار الکتریک قدرتمند است و سولوها یکی از حملات اصلی او هستند. کاپیتان میوتالیکا نیز سعی می کند جملات خود را هماهنگ نگه دارد تا از تاریکی بلند شود!

با وجود دیالوگ‌های خوب، شخصیت‌های Cat Quest 3 دیگر آن تصاویری را که مختص دو بازی قبلی بود، ندارند. به نظر می رسد با بهبود مدل کاراکتر سازندگان دیگر استفاده از جلوه های بصری را ضروری نمی دانند. فقدان جلوه های بصری لطمه زیادی به روایت و شخصیت پردازی بازی نمی زند، اما نبود آنها باعث می شود شخصیت های Cat Quest 3 مانند دو بازی قبلی به یاد ماندنی نباشند. اثری مانند Hades توانست اهمیت چنین پرتره هایی را در بازی هایی که از سیستم جعبه گفتگو استفاده می کنند نشان دهد، اما متاسفانه Cat Quest 3 از این سیستم استفاده نکرد.

در نهایت، با ایجاد پل ارتباطی بین دو بازی قبلی، داستان Cat Quest 3 توانسته راه را برای قسمت های بعدی این سری هموار کند. در قسمت پایانی بازی شاهد چندین اتفاق غیرمنتظره هستیم و داستان مشترک این سری ادامه دارد. استودیو جنتلبروس قبلا گفته بود که قصد دارد 9 بازی Cat Quest (به نام 9 Cat Lives!) بسازد. با توجه به اینکه داستان هر شخصیت اصلی مجزا است، حداقل از نظر داستانی امکان انجام این کار وجود دارد.

نقد و بررسی بازی Cat Quest 3 - Gamefa

گیم پلی و مراحل بازی Cat Quest 3 نسبت به دو بازی قبلی پیشرفته ترین بود. مبارزات Melee اکنون با حذف نشانگرهای ضربه برای حملات AoE قادر است عمق بیشتری به دست آورد، این قسمت دیگر محدود به ضربه زدن و فرار از مناطق AoE نیست و دشمنان از روش های مختلفی برای نابودی شما استفاده می کنند. افزایش تنوع دشمن، انیمیشن‌های رزمی نرم‌تر و وزن رول، همگی به جذابیت نبردها کمک کردند.

Cat Quest 2 برای ارائه گیم پلی مشترک دو شخصیت را وارد داستان کرد و حتی زمانی که شما به تنهایی بازی می کردید، شخصیت دوم حضور داشت. کنترل دو شخصیت در آن بازی، در عین داشتن برخی مزیت‌ها، در بیشتر مواقع گیم‌پلی شلخته و نامتعارفی را ارائه می‌کرد، به طوری که بازیکن اغلب در پایان یک باس فایت یا مرحله راضی نمی‌شد. اگر دو شخصیت با ساخت مناسب بسازید، شخصیتی که کنترل می کنید می تواند همه را در طول بازی بکشد. همه این موارد باعث می شود که Cat Quest 2 برای دو بازیکن یک بازی ضروری باشد تا بهترین تجربه را از آن به دست آورند. خوشبختانه با وجود اینکه حالت Co-op وجود داشت، نسخه سوم این حالت را با بخش تک نفره ترکیب نکرد. طبیعتا سازندگان با معرفی تپانچه به عنوان سلاح دوم توانستند بار دیگر نکات مثبت دو شخصیت بازی را ارائه کنند.

نقد و بررسی بازی Cat Quest 3 - Gamefa

مکانیزم گیم پلی بازی تا حدودی شبیه به دو بازی قبلی است. بازیکن می تواند اسلحه ای را برای مبارزه تن به تن انتخاب کند و هر سلاح افکت خاصی دارد که بر روی دشمنان مختلف تاثیرات متفاوتی دارد. به عنوان مثال، سلاح هایی که بر روی افکت های رعد و برق تمرکز می کنند، آسیب زیادی به اعضای حزب وارد نمی کنند. این سیستم در مورد طلسم ها، سلاح ها و لباس ها نیز کاربرد دارد. مجیک هم برگشته و برخلاف دو بازی قبلی بیشتر برای دفاع موضعی استفاده میشه تا روش اصلی حمله. Waist Pistol مکانیک جدیدی است که به عنوان یک سلاح ثانویه در دسترس خواهد بود. معرفی این سلاح در کنار تضعیف ماژیکی که حملات AoE را اعمال می کند، بازیکن را مجبور به تصمیم گیری تاکتیکی می کند. دیگر نمی‌توانید مانند دو بازی قبلی با اسپم کردن Fire Magic به جنگ‌ها پایان دهید و در Crowd Control گزینه‌های کمتری دارید. پس باید با استفاده از استراتژی دشمنان را نابود کنید.

گیم پلی Cat Quest 3 به عنوان یک بازی نقش آفرینی تمام عیار در نظر گرفته نشده است، اما طیف گسترده ای از سلاح ها و سیستم Trinket به بازیکن آزادی نسبی می دهد. همچنین برخلاف دو بازی قبلی، برای ارتقای مجیک باید از آیتم های کمیاب استفاده کنید. کمیاب بودن آن تصمیم به ارتقای جادو را دشوار می کند و باید بر اساس جلوه ویژه سلاح و سبک حمله خود بهترین انتخاب را داشته باشید. سیستم اقتصادی بازی نیز بهینه شده است به طوری که سطح سلاح ها و زره ها نه خیلی کم است و نه خیلی بالا.

نقد و بررسی بازی Cat Quest 3 - Gamefa

قایقرانی و مبارزه دو مکانیک جدید Cat Quest 3 هستند که سازندگان در تریلرها روی آنها تمرکز کردند. کنترل کشتی و مبارزه با آن ساده و در عین حال سرگرم کننده است و بیشتر اوقات کشتی نقش حمل و نقل را ایفا می کند. متاسفانه بازی اجازه شخصی سازی ظاهر کشتی را به بازیکن نمی دهد و از نظر گیم پلی تنها می توانید ویژگی های خاص و برخی ویژگی های منفی را تغییر دهید. البته از نظر گیم پلی نمی توان خیلی از این قسمت گله کرد زیرا در مراحل بسیار کمی باید از کشتی برای مبارزه استفاده کرد. به نظر می رسد سازندگان قصد داشته اند با معرفی کشتی، امکانات بیشتری را از نظر گیم پلی کلی به بازیکن ارائه دهند و اگر از این منظر به آن نگاه کنیم، سیستم کشتی موفق بوده است.

به طور کلی، گیم پلی Cat Quest 3 با معرفی برخی مکانیک های به ظاهر کوچک اما مهم مانند اسلحه ها و ریزه کاری ها و متعادل کردن بسیاری از مکانیک های قدیمی مانند حملات Magic و AoE، بسیار قابل پخش و سرگرم کننده است. لایه جدیدی نیز به گیم پلی اضافه شده و با سیستم شارژ (که امیدواریم در بازی های آینده سری با قابلیت های جدید و سفارشی سازی های بیشتر معرفی شود) انتخاب های بیشتری در اختیار بازیکن قرار می گیرد.

نقد و بررسی بازی Cat Quest 3 - Gamefa

همانطور که در چند پاراگراف بالا گفتیم، طراحی مراحل نسبت به دو بازی قبلی این سری پیشرفت چشمگیری داشته است. در بازی اول، مراحل به رفتن از A به B، کشتن چند دشمن در B و بازگشت به A محدود می شد و سیاه چال های بازی بسیار سطحی طراحی شده بودند. در بازی دوم سعی شد با معرفی موانع زیاد، سیاه چال ها پیچیده تر شوند. البته با وجود تمام تلاش ها، طراحی مراحل بازی دوم پس از مدتی قابل پیش بینی شد. حالا جنتلبروس جهشی بسیار چشمگیر در بازی سوم داشته است.

طراحی مراحل با توجه به داستان بازی به دو قسمت تقسیم شده است. در نیمه اول، بازیکنان باید قفل سه ساختمان را در Polaris Ruins باز کنند. کلیدهای این سه قفل در قسمت های مختلف نقشه و در سیاه چال های اصلی قرار دارند. در هر یک از این سیاه چال ها شاهد محیطی متفاوت و جدید هستیم و در انتهای این سیاه چال ها بازیکن با ترفندهای سخت و منحصر به فرد منتظر سه رئیس است. لازم به ذکر است که بازی هیچ یک از فعالیت ها را به بازیکن اختصاص نمی دهد و او باید با توجه به فانوس های دریایی ماجراجویی بعدی خود را پیدا کند.

در قسمت دوم بازیکن به سمت شمال نقشه رفته و با سناریویی مشابه روبرو می شود. در برج طلایی سه قفل وجود دارد و باید کلیدها را در صندوقچه های مخفی آن قسمت پیدا کنید. خوشبختانه بازی از سرعت خود مراقبت می کند و یافتن کلیدهای برج طلایی بسیار آسان است. همچنین در این بخش است که نبردهای کشتی فرصت کوتاهی برای درخشش پیدا می کنند. استفاده از کشتی در این بخش بسیار راحت است. وقتی بازیکنان به نیمه دوم می رسند، توانایی های منفعل و حملات ویژه پیدا می کنند و به همین دلیل کنترل و مبارزه با کشتی سرگرم کننده تر می شود.

نقد و بررسی بازی Cat Quest 3 - Gamefa

اگرچه طراحی مراحل اصلی بهبود یافته است، اما زیردانژها بهترین بخش دنیای بازی هستند. اگر پس از امتحان دو نسخه اول Cat Quest به بازی سوم بیایید، قطعا از کیفیت زیر سیاه چال ها شگفت زده خواهید شد. برخلاف بازی های قبلی، این سیاه چال ها اکنون دارای اتصال هستند و بازیکن در فضایی جدا از جهان باز قرار نمی گیرد. جوایز در مکان های متفکرتر قرار می گیرند. خود پاداش ها و صندوق های گنج به دلیل اهمیت و زیبایی بیشتر جلوه های لباس ارزش بیشتری دارند. در برخی از سیاهچال های اصلی و فرعی، زاویه دوربین به دوبعدی تغییر می کند که در این صورت بازیکن کنترل کمتری بر روی رول دارد و گیم پلی بازی بسیار شبیه به آثار دو بعدی Metroidvinia مانند Hollow Knight می شود.

از نظر ظاهر تقریباً هر سیاهچال با دیگری متفاوت است. مانند داستان اصلی، سیاه چال ها و مراحل فرعی نیز حاوی نکات و ارجاعات آشکاری به بازی های دیگر است. در نیمه دوم بازی، قلعه ای را خواهید یافت که در آن باید با نقاشی های قدیمی با دراکولا مبارزه کنید. در یکی از زیر سیاه چال های ابتدای بازی با شخصیتی به نام پچی مواجه می شوید که شما را فریب می دهد و در غاری به دام می اندازد.

اکنون که در مورد نقاط قوت طراحی صحنه صحبت کردیم، زمان آن رسیده است که به نقص اصلی آن (که مسلما بزرگترین مشکل در کل بازی است) بپردازیم. سختی بین مراحل اصلی به گونه ای دسته بندی می شود که بازیکن را ملزم به انجام مراحل فرعی و گاه ساییدن زیاد می کند. این مورد در دو بازی قبلی نیز وجود داشت و در حالی که مراحل فرعی جذاب تر بازی سوم تا حدودی خستگی گریند را کاهش می دهد، هیچ توجیهی برای چنین مصالحه ای وجود ندارد. بله، زیر صحنه ها و سیاه چال ها بسیار جالب هستند، اما اگر بازیکن احساس کند برای پیشرفت باید آن ها را انجام دهد، دیگر کاوش در دنیای بازی سرگرم کننده نخواهد بود. در نظر داشته باشید که این سطح بندی تاثیر بسیار مخربی بر روند داستان نیز دارد.

از نظر بصری، بازی با حذف بسیاری از پرچم‌های غیرضروری نسخه‌های قبلی و بهبود کلی مدل‌ها و در عین حال حفظ حس بازی‌های قبلی، زیباتر به نظر می‌رسد. از نظر فنی در نسخه پی سی به دلیل سیستم مورد نیاز بسیار پایین بازی مشکلی از قبیل افت فریم یا کرش ندیدم. اگر کامپیوتر ضعیفی دارید، به احتمال زیاد نمی توانید Cat Quest 3 را اجرا کنید.


این بازی بر روی رایانه شخصی آزمایش و تست شده است

نقد و بررسی بازی Cat Quest 3 - Gamefa
بدون تعصببازیکن ساده

منبع: https://gamefa.com/1074827/cat-quest-3-review/

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار