
بروزرسانی: 22 تیر 1404
نقد و بررسی Layers of Fear؛ لایه های اضطراب
یک موضوع دیگر که باید به آن اشاره کنم، تفاوت تم، اتمسفر و حال و هوای فصول مختلف بازی است. مثلا نقاط قوت بازی بیشتر در چپترهای موسیقی دان و نقاش دیده می شوند و بخش بازیگر به عنوان مثال، هر چند داستان نسبتا جذابی را دنبال می کند، اما در طول تجربه پنج قسمت مربوط به این کاراکتر، به شخصه حتی یک بار کوچک ترین حس ترس یا اضطرابی حس نکردم. چرا که هم محیط های این مراحل آن قدر مخوف نبودند و هم دشمن موجود در این چپتر واقعا هیچ گونه نکته دلهره آوری در خود جای نداده بود. این تفاوت بارز بین درجه ترس، اضطراب و ناامنی میان شخصیت های مختلف را به شخصه دوست نداشتم، هر چند لزوما از آن به عنوان یک نکته منفی یاد نمی کنم، اما ترجیح می دادم سازندگان، بخش بازیگر را ترسناک تر و مخوف تر کرده و از المان های بیشتری در آن استفاده کنند.

در واقع باید بگویم انتقاد اصلی من به بازی، این است که اصلا پا را از محدوده کلی، تکراری و کلیشه ای فراتر نمی گذارد و صرفا به خلق یک تجربه معمولی ترس روان شناختی بسنده می کند. در واقع Layers of Fear، فاقد جاه طلبی و نوآوری لازم است. ده ها بازی Walking Simulator مشابه در ژانر ترس را اگر تجربه کنید، در واقع کاملا یک رویه را دنبال می کنند و در صدد تغییر یا بهبود نیز بر نمی آیند و Layers of Fear یکی دیگر از این آثار است.

روایت داستان در Layers of Fear، مانند پازل هزار تکه ای است که پیشروی در داستان و پیدا کردن اطلاعات محیطی، تکه تکه پازل را در اختیار شما قرار می دهد و تقریبا تا اواخر هر فصل (Chapter)، نمی توانید به طور کامل از اتفاقات و داستان ها سر در بیاورید، چرا که نیاز دارید قسمت های مختلف پازل داستانی را کنار هم قرار دهید.
بازی پازل های مختلفی دارد که هیچگونه ویژگی خاص، نوآورانه یا جذابی در آن ها دیده نمی شود. در یک اتاق گیر افتاده اید و باید به دنبال کلید بگردید. تقریبا ۹۵ درصد پازل های بازی که البته بیشتر مینی پازل هستند، به پیدا کردن کلید، پیدا کردن رمزِ درب یا رمز گاوصندوق خلاصه می شوند. تعداد این مینی پازل ها نسبتا زیاد است اما دو مشکل بزرگ دارند، اول این که فاقد عمق و جذابیت لازم هستند و کوچک ترین خلاقیتی در آن ها دیده نمی شود و مشکل دوم نیز این است که کاملا شبیه هم هستند و عدم وجود جذابیت یا تنوع باعث می شود تا به سرعت از حل کردن آن ها خسته بشوید. شاید فکر کنید به عنوان منتقد بیش از حد در این زمینه سخت گیری می کنم، اما حقیقت این است در سال ۲۰۲۳ هستیم و نمی توان پذیرفت که یک بازی Walking Simulator با محوریت ترس روانی، کاملا کلیشه ای باشد و عملا با آثار یک دهه پیش این زیر ژانر تفاوتی نداشته باشد! پر واضح است سازندگان فقط به دنبال یک تجربه کلی از ترس روان شناختی بوده اند و اصلا قصدی برای نوآوری، تنوع و یا متفاوت بودن نداشته اند.

گالری اختصاصی گیمفا:








Layers of Fear

به عنوان یک بازی Walking Simulator ترسناک، عملکرد Layers of Fear در حیطه داستان، مطلوب و رضایت بخش است. متاسفانه به دلیل جلوگیری از اسپویل اتفاقات مهم و افشاگری های داستانی، نمی توانم وارد جزئیات شخصیت ها و حوادث شوم، اما پس از تجربه بازی و در صورت کسب اطلاعات حداکثری از روایت محیطی مثل نوشته ها، یادداشت ها و آیتم ها، به درون مایه اتفاقات و حوادثی که بر سر نقاش، نویسنده، موسیقی دان و بازیگر آمده پی خواهید برد.

بازی Layers of Fear برای طرفداران آثار ترسناک روانشناختی جذاب خواهد بود، اما متاسفانه مشکلات و کمبود های این دسته از آثار را نیز به همراه دارد و شاهد خلاقیت، نوآوری و جاه طلبی در این بازی نیستیم. از سوی دیگر، بازی در بخش طراحی معما ها نیز مشکلاتی دارد. با این وجود، داستان جالب شخصیت های مختلف این عنوان، می تواند بهانه خوبی برای تجربه بازی باشد.
نکات مثبت:
- اتمسفر و فضاسازی جذاب
- داستانی متفاوت و قابل قبول
- پرداخت جالب به مشکلات و اختلالات روانی
- استفاده هوشمندانه از Jump Scare ها
- میزان محتوای بالای بازی
نکات منفی:
- تکراری شدن روند بازی
- ضعف در طراحی پازل ها (تنوع، عمق و جذابیت)
- عدم توانایی در ترساندن مخاطب در اکثر بخش ها
- عدم وجود خلاقیت و جاه طلبی
۷
بازی Layers of Fear یک Walking Simulator صرف در ژانر وحشت (Horror) است. نه خبری از وجود آیتم های مختلف احیای سلامتی و مهمات در بازی است و نه سلاح یا ابزار مبارزاتی خاصی در اختیار دارید. تنها بخش تعاملی بازی، ابزاری است که معمولا به نور ارتباط دارد و در هر سناریو متفاوت ظاهر می شود. در نقش نقاش، یک فانوس در اختیار دارید که با استفاده از آن می توانید تنها دشمن این فصل از بازی را Stun کرده و اجازه نزدیک شدن به او را ندهید و در سناریوی بازیگر، یک چراغ قوه در دست دارید که هم در مقابل خطر به داد شما می رسد و هم در حل پازل ها و پیشروی به شما کمک می کند.
این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) و روی PS5 تجربه و بررسی شده است