نقد و بررسی Sackboy: A Big Adventure (نسخه PC)؛ وقت ماجراجوییه!
با این حال، در طول مراحل، همچنان با یک سری افت فریم محسوس دست و پنجه نرم کردم و البته، خیلی زود این مشکل برطرف شد و آن قدر آزار دهنده نبود که بتوان آن را به عنوان یک نکتهی منفی در نظر گرفت. کیفیت بازی در کل، روندی افزایشی داشته و این عنوان نیز به خوبی روی رایانههای شخصی پورت شده است.
در بخش موسیقی باید گفت که Sackboy، واقعا بینقص عمل کرده است. موسیقیهای آشنایی در انواع مختلف، در بازی قرار داده شدهاند و هر یک به خوبی با مراحل بازی همخوانی دارند. بازی نیز، به خوبی از این موسیقیها استفاده میکند و حتی برخی از مراحل، از ریتم موسیقیها در گیمپلی استفاده میکنند.
Sackboy: A Big Adventure بازی خوبی است و گیمپلی لذتبخش، جهان رنگارنگ و زیبا و موسیقیهای دلچسب آن میتوانند تا مدتی طولانی شما و دوستانتان را سرگرم کنند. البته فراموش نکنید که روایت نه چندان جالب بازی، سرورهای خالی از بازیکن برای تجربهی آنلاین و عدم ارائهی یک گیمپلی چالش برانگیز و تکراری شدن مبارزات، از دلایلی هستند که ممکن است شما را از تجربهی این اثر بازدارند.
نکات مثبت:
گیمپلی سرگرمکننده
موسیقیهای شنیدنی و متناسب با مراحل
ایجاد بستری مناسب برای تجربه بازی به صورت Co-op
ارائۀ دنیایی رنگارنگ و جذاب
بهبودهایی فنی مناسب در نسخۀ PC
نکات منفی:
مبارزات تکراری و تنوع کم دشمنان
روایت و داستان خستهکننده
شخصیتهای فرعی حوصله سربر
عدم استفاده از پتانسیل ابزارها و سلاحها در تمامی مراحل
نبود چالش در گیمپلی
7.5
Sackboy، یکی از بهترین انتخابها برای افرادی است که خواهان تجربهی یک اثر ساده، اما سرگرم کننده به همراه دوستان خود هستند و لحظات شیرین و بعضا خندهداری را برای این دسته از افراد، فراهم خواهد کرد.
یکی از اشکالات فنی بازی، عدم تنظیم دوربین در برخی از مراحل است. در Sackboy، هر یک از مراحل زاویهی دوربین به خصوص خود را دارند که البته در اکثر مواقع عملکرد خوبی دارد؛ با این وجود، در برخی از بخشها، دوربین بازی زاویهی نادرستی دارد و بسیاری از آیتمها و دیزاین بازی، در پشت دوربین پنهان میشوند و پلیر، تسلط مناسبی بر محیط بازی نخواهد داشت. متاسفانه این موضوع، کماکان حل نشده است.
در بازی، یک سری مراحل ویژه نیز وجود دارند که برای دسترسی به آنها، باید یک سری آیتم به خصوص را جمع آوری کنید. این بخش، چالش بیشتری به نسبت مراحل اصلی ایجاد میکند و اگر از فرد پیگیری باشید، میتوانید پس از به اتمام رساندن بازی، در این قسمت فعالیت و با دیگر بازیکنان رقابت کنید.
بخش Co-op
نکتۀ قابل توجه این است که به لطف تکنولوژی رهگیری پرتو (Ray-Tracing)، بازی بهتر از نسخۀ کنسولی خود میدرخشد. نورپردازیها و انعکاسهای برگرفته از سطح آب و دیگر محیطهای این اثر، زیبا عمل کرده و بازی، به خصوص در هنگام استفاده از تکنولوژی DLSS، تجربهی بسیار بهینهای را در اختیار گیمر قرار میدهد.
هر یک از مراحل، شامل یک سری گوی آبی میشوند. برای آن که به دنیاهای دیگر سفر کنید، نیازمند آن هستید که تعداد مشخصی از این گویها را بیابید تا بتوانید به باسفایت نهایی هر یک از 5 دنیا، دسترسی داشته باشید. این گویها، به خوبی در مراحل بازی پنهان شدهاند و برای آن که تمامی آنها را بیابید و مراحل فرعی بازی، که اتفاقا تنوع خوبی دارند را به پایان برسانید، باید حدود 30 تا 40 ساعت از زمان خود را، وقف Sackboy کنید. با این وجود، اگر صرفا میخواهید تا بازی را به پایان برسانید، این امر در کمتر از 15 ساعت محقق خواهد شد.
حال، موجودی به نام Vex که برگرفته از کابوسها است، قیام کرده و قصد دارد تا این دنیای رنگارنگ را نابود و تسخیر کند. او در ابتدا به منطقهی Sackpeopleها حمله میکند و آنها را به بردگی میگیرد تا در دنیای او به انجام کارهای طاقت فرسا بپردازند و سپس، به دیگر دنیاها میرود تا همین بلا را بر سرشان بیاورد.
همانطور که مطلع هستید، سونی در سالهای اخیر، تمرکز بیشتری روی پلتفرم رایانههای شخصی داشته است؛ تا جایی که شاهد ثبت برند PlayStation PC از سوی این کمپانی بزرگ هستیم. حال Sackboy: A Big Adventure، که یک نسخهی فرعی از سری LittleBigPlanet به شمار میرود، بعد از گذشت حدود 2 سال از عرضهی خود روی کنسول پلی استیشن، برای PC نیز منتشر شده است. آیا این بازی توانسته روی پلتفرم جدید، عملکرد خوبی را از خود به جای بگذارد؟
روایتی نه چندان ماندگار، از یک دنیای ماندگار!
Sackboy، تنظیمات بسیاری خوبی را هم در رابطه با گرافیک بازی در اختیار مخاطب قرار میدهد و به صورت پویا، تغییرات انجام شده در تنظیمات بازی را اعمال میکند و نرخ فریم دریافت شده پس از اعمال تغییرات را در لحظه، محاسبه میکند.
بازی، از 5 سرزمین اصلی تشکیل شده است که هر یک، ویژگیهای محیطی به خصوص خود را دارند و طبیعتا، طراحی ظاهری هر منطقه به شکل منحصر به فردی انجام شده است. گیمپلی، ساده، سرگرمکننده و دوست داشتنی است و هر از چند گاهی، ایجاد یک سری ابزار تنوع بخش مثل بومرنگ و Grappling hook جهت تاب خوردن یا جتپک برای پرواز، آن را جذابتر میکنند.
صداگذاری بازی بد نیست و کاراکترها به صورت باورپذیری سخن میگویند. بازی سعی کرده است تا لحن طنزی داشته باشد و متاسفانه، این طنز، به ندرت از سوی مخاطب دریافت میشود و شوخیهای مطرح شده در دیالوگها، چندان بامزه نیستند و صرفا مخاطبین کم سن و سال را به خود جذب خواهند کرد.
Sackboy: A Big Adventure
در انتهای این قسمت از بررسی، بد نیست اشارهای به فروشگاه بازی و اسکینهای آن بیندازیم که تنوع بسیار خوبی دارند و میتوانید با استفاده از زنگولههای به دست آمده، این اسکینها را خریداری کنید. جالبترین نکته در این بخش، وجود اسکین شخصیتهای محبوب استودیویهای سونی چون: Ellie و Abby از The Last of Us و Ratchet و Clank است.
رنگارنگتر از همیشه، به لطف استفاده از تکنولوژیهای روز
سرانجام بازی Sackboy: A Big Adventure برای پلتفرم رایانههای شخصی عرضه شد؛ در این مطلب قصد داریم تا به نقد و بررسی این نسخه از بازی بپردازیم.
همانطور که ذکر شد، Sackboy: A Big Adventure، دنیای زیبایی دارد و راستش را بخواهید، اندکی من را یاد انیمیشن Trolls میاندازد. بازی، بی شباهت به Super Mario Odyssey هم نیست و چه در بخش گیمپلی و چه در برخی از مراحل، ردپای این عنوان دیده میشود.
با وجود این مشکلات و عدم توانایی دسترسی به بخش چندنفرهی آنلاین، توانستم تا به صورت Local، بخش Co-op بازی را تجربه کنم. این قسمت طراحی بسیار خوبی دارد و همکاری با دیگر اعضای گروه در به اتمام رساندن این مراحل، میتواند بسیار جالب باشد.
شاید کل داستان Sackboy را بتوان در یک پاراگراف خلاصه کرد. بازی در یک دنیای رویایی به نام Craftworld روایت میشود که توسط ایدههای مردم شکل گرفته است؛ به عبارتی، یک خالق به هرچیزی که فکر کند، آن چیز در این دنیا رنگ و بوی واقعی به خود میگیرد و زنده میشود.
این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) و روی PC تجربه و بررسی شده است
در ادامه، شما در نقش یکی از افراد قبیله به نام Sackboy قرار میگیرید و باید نقشههای Vex را نقش بر آب و افراد قبیلهی خود را آزاد کنید. متاسفانه داستان بازی در همین حد خلاصه میشود و در طول قصه نیز چند شخصیت نه چندان جالب یا درگیرکننده در مسیر شما قرار خواهند گرفت.
یکی از مانورهای اصلی بازی، بخش Co-op است و یک سری از مراحل، تنها به صورت Co-op قابل تجربه هستند. در Sackboy، میتوانید مراحل را به همراه سه نفر از دوستان خود و یا دیگر پلیرها، به اتمام برسانید. متاسفانه امکان افزودن پلیرهای آنلاین به بازی خود را نداشتم و بازی خطای عدم یافتن پلیر را نشان میداد و همانطور که میدانید، از این عنوان روی پلتفرم PC، چندان استقبال نشده است.
اسکین Ellie از Last of Us
مبارزات بازی در ابتدا جالب هستند، اما متاسفانه پس از مدتی تکراری میشوند. طراحی دشمنان نیز از این قاعده مستثنی نیست و تنوعشان با توجه به مدت زمان گیمپلی، میتوانست بسیار بیشتر باشد. با این حال، سیستم پلتفرمینگ (سکوبازی) و پازلهای بازی، همواره متنوع است و به خصوص در مینیگیمهای ویژهای که در هر یک از مراحل مخفی شده است، این ماجرا به اوج خود میرسد.
در ابتدا، بازی دچار یک سری افت فریم میشد و تجربه من را مختل میکرد؛ اما چندی پیش بود که کارتگرافیکهای Nvidia، آپدیت مخصوصی برای تجربهی این عنوان دریافت کردهاند و در حال حاضر، بازی به روانی اجرا میشود.
شخصیتها به هیچ عنوان جذاب نیستند. برای مثال، در هر یک از مناطق، یک نماینده از موجودات آن محل وجود دارد و در طول بازی، تعدادی ماموریت اصلی و فرعی به شما میدهد. بازی میتوانست به راحتی، شخصیتهای جذابی را وارد داستان کند و یا حتی همین شخصیتهای فعلی را به خوبی پرورش دهد که متاسفانه این امر به خوبی صورت نگرفته است.
سفر به سرزمین عجایب
آیتمهای بسیار زیادی جهت شخصیسازی کاراکتر به شما داده میشود
Sackboy: A Big Adventure چالشی برای گیمر ایجاد نمیکند و این مورد، تا حد زیادی رغبت را کور میکند. یک بازی در عین سادگی، باید بتواند گیمر را حداقل اندکی به چالش بکشد و آنقدر سطحی نباشد که مهارت بازیکن، هیچ تاثیری بر روی روند بازی نداشته باشد و به راحتی بتوان مراحل را تکمیل کرد.
به هیچ عنوان از اثری مثل Sackboy، انتظار یک داستان پیچیده یا درگیرکننده را ندارم؛ اما روایت بازی، واقعا کشش ندارد و بعد از مدتی، حتی فراموش میکنید که داستانی در بازی وجود دارد و متاسفانه، بزرگترین اشکال Sackboy نبود یک عامل انگیزهبخش برای به اتمام رساندن مراحل بسیار زیاد بازی است.
با این وجود، بازی در تعداد کمی از مراحل، این ابزارها را در اختیار بازیکن قرار میدهد. بهتر بود تا در تمامی مراحل، از پتانسیل این ابزارها استفاده میشد و بازی دسترسی به آنها را محدود نمیکرد.