شخصا با دیدن طراحی Simon Belmont نمیتوانستم باور کنم که این همان کاراکتری است که سالیان سال افسانهاش در این فرنچایز بازگو شده است و با وجود آن که پتانسیل مناسبی در گیمپلی Castlevania Judgment میدیدم اما تصمیمات اشتباه متعدد در قبال آن باعث میشد که حتی نتوانم با این نسخه چه به عنوان یک اثر تعاملی و چه به عنوان یک تجربه از فرنچایز Castlevania ارتباط برقرار کنم.
با وجود آن که Resident Evil Gaiden به هیچ عنوان تجربهای بینقص از RE به شمار نمیآمد اما به جرئت میتوانم بگویم جزو خاصترین آنهاست و شخصا به همین دلیل برخلاف بسیاری هرگز آن را فراموش نکردم و حتی امروزه گاهی اوقات باز هم به سراغ تجربهاش میروم اما این سخنان کسی است که بخش وسیعی از زندگیاش با این فرنچایز سپری شده و میشود اما اکثریت طرفداران یا هرگز از وجود این نسخه خبر نداشتند یا به احتمال زیاد آن را به فراموش کردند.
سخن پایانی
فرنچایز Doom در طول تاریخ خود فراز و نشیبهای بسیار زیادی را تجربه کرده است و همین مسئله تاریخچهی آن را به شدت جذاب میکند. در طی قسمت اختصاصی این فرنچایز در آیتم رتروگیم نه تنها به برخی از حواشی این فرنچایز پرداختیم بلکه از قضا از عنوانی که الان میخواهیم دربارهی آن صحبت کنیم نیز یاد کردیم. عنوان Doom RPG قطعا اثری بسیار ناشناخته در این فرنچایز باقی مانده است و دلیل آن نیز عرضهی آن تنها برای تلفنهای همراه است.
برای جلوگیری از طولانی شدن این بخش از توضیحات کامل دربارهی داستان بازی پرهیز میکنم اما باید بگویم به عنوان یک عنوان فرعی با داستان بسیار جالبی روبهرو بودیم که از پیچشهای بعضا شوکه کنندهای برخوردار بود و همچنین نوع تازهای از انگلها را معرفی میکرد که توانایی تغییر شکل را دارند و همین مسئله به پایانی بسیار شوکه کنندهی آن ختم میشود که البته از آن جایی که کپکام راهش را از این عنوان جدا کرد هیچوقت پاسخی قطعی به اتفاقات و پایان آن داده نشد.
فرنچایز Super Mario تاریخچهی طویل و مملو از بازیهای کوچک و بزرگ دارد که حتی سرسختترین طرفداران او نیز گاهی برخی از آنها را فراموش میکنند. اما در این بین برخی از عناوین عرضه شده زیر پرچم این فرنچایز به راستی فراموش شدهاند و کم پیش میآید امروزه حتی نامی از آنها برده شود، یکی از این سری عناوین، دوگانهی Mario Teaches Typing است که به طور انحصاری برای پلتفرم PC عرضه شد. همانطور که از نام این بازی مشخص است، هدف آن آموزش تایپ کردن در قالب یک اثر تعاملی از ماریو بود که به نوبهی خودش بسیار ایدهی جالبی محسوب میشد.
هیچ چیزی در رابطه با این بازی درست نیست، هیچی.
Luke Plunkett – Kotaku
Silent Hill: Book of Memories

تاریخ ثابت کرده است که هرگاه ایدهای بازخورد بسیار مثبتی را از سوی جامعهی گیمینگ دریافت میکند سازندگان بیدرنگ شروع به پرورش آن ایده و ساخت آثار مختلف تازه بر پایهی آن میکنند که امروزه به برخی از بزرگترین فرنچایزهای این صنعت تبدیل شدهاند. جدای از اینکه این آثار مختلف چطور عمل میکنند گاهی اوقات آن قدر تعداد عناوین یک فرنچایز زیاد میشود که حتی تجربهی برخی از آنها از دست طرفداران سرسخت آنها نیز در میرود.
شخصا تنها نسخهی ابتدایی این دوگانه را تجربه کردهام که اگر راستش را بخواهید به نظرم رویکرد جالبی نسبت به دنیای Metal Gear دارد و گیمپلی آن نیز سرگرم کننده است. آرت استایل و طراحی کاراکترها تا حدودی متفاوت با نسخههای اصلی فرنچایز است و داستان آن نیز کاملا مجزا از دنیای اصلی بازی و به اصطلاح Non-Canon است که دست سازندگان را باز گذاشته است تا کلمهی «عجیب» را در این عنوان معنا کرده و هر کاری دلشان میخواهد با داستان و کاراکترها بکنند که البته لزوما یک امر منفی نیست.
در این مقاله مروری خواهیم داشت بر نسخههای فراموش شدهی برخی از بزرگترین فرنچایزهای گیمینگ که حتی طرفداران هاردکور نیز آنها را به فراموشی سپردهاند.
Silent Hill: The Arcade یک تجربهی تعاملی Light Gun Shooter محسوب میشود که الگوبرداریهای بسیاری از عناوین House of The Dead داشته است و حقیقتا به نظر من یکی از بیهودهترین آثار فرعی این فرنچایز محسوب میشود البته این مسئله به این معنا نیست که این اثر لزوما تجربهی بدی را ارائه میدهد اما متاسفانه کونامی این نیاز را احساس کرده بود که Silent Hill را وارد ژانرهایی بکند که فرسخها از اصل و ریشهی فرنچایز فاصله داشت!
بد نیست بدانید که این اثر توانست فروش نسبتا خوبی را نیز تجربه کند و حدود 800 هزار نسخه فروش داشته باشد که در نهایت به ساخت نسخهی دوم آن ختم شد که نه تنها فراموش شدهتر از قسمت اول است بلکه به نظرم کمی عجیب و غریبتر هم محسوب میشود. در Mario Teaches Typing 2 کاتسینهایی با حضور سر سه بعدی بدون بدن ماریو وجود دارد که با صدای نمادینش با شما صحبت میکند و به تشویق و یا اظهار نظر میپردازد!
حالا که صحبت از کونامی و رویکردهای عجیب و غریبش نسبت به فرنچایزهای محبوبش است بد نیست راجع به نسخهای فراموش شدهی دیگری از یکی دیگر از مجموعههای بزرگ این کمپانی صحبت کنیم که تا حدودی شرایط مشابه اما به نسبت مطلوبتری نسبت به Castlevania Judgment دارد اما همچنان در ذهن بسیاری از طرفداران کمرنگ و خاکستری شده است و آن اثری نیست بجز Silent Hill: Book of Memories، اولین و آخرین حضور این سری در ژانر Dungeon Crawler که به صورت انحصاری در سال 2012 برای کنسول PS Vita منتشر شد!
در آخر باید گفت که METAL GEAR AC!D یک اثر بینقص نبود اما رویکرد متفاوت آن باعث میشد به تجربهای خاص در این فرنچایز بزرگ تبدیل شود که البته در عین حال تا حدودی در فراموش شدن آن نیز نقش داشت. عرضهی انحصاری این اثر برای PSP و همچنین دور شدن از اصل فرنچایز باعث شد بسیاری با بیاعتنایی از کنار این عنوان رد شوند و به کلی آن را فراموش کنند اما اگر به یک PSP دسترسی دارید شانسی به این بازی بدهید، شاید از آن لذت بردید.
Mario Teaches Typing

کمپانی نینتندو در ساخت این عنوان نقشی نداشت و استودیوی Interplay Entertainment با لایسنس کردن کاراکترهای دنیای ماریو برای این بازی، وظیفهی ساخت و انتشار آن را به دوش میکشید. Mario Teaches Typing در سال 1992 برای سیستم عاملهای Windows و MS-DOS منتشر شد و به پلیر اجازه میداد بین سه کاراکتر Mario, Luigi و Princess Peach یکی را انتخاب کرده و راه خودش برای یادگیری تایپ کردن را در این بازی آغاز کند.


عنوان Castlevania Judgment یک تجربهی مبارزهای در این فرنچایز محسوب میشود که توسط استودیوی Eighting به صورت انحصاری برای کنسول Wii توسعه یافت. آقای Koji Igarashi به عنوان طراح ارشد تیم توسعه دهنده فعالیت میکرد و قصد داشت با متحول کردن ساختار اصلی این فرنچایز، Castlevania Judgment را به تجربهای بر پایهی کنترل حرکتی کنسول Wii نینتندو تبدیل کند.
فرنچایز Castlevania نه تنها یکی از تاثیرگذارترین مجموعههای تاریخ گیمینگ محسوب میشود بلکه یکی از بزرگترین آنها نیز به شمار میآید. مدتی قبل ما در طی یکی از قسمتهای آیتم رتروگیم به این فرنچایز و حقیقتهای جالب آن پرداختیم اما امروز قصد داریم دربارهی یکی از نسخههای آن صحبت کنیم که به دلایل بسیار مشخصی، به سرعت توسط طرفدارانی که آن را تجربه کردند به فراموشی سپرده شد.
آیا شما کاربران هیچ یک از این عناوین را تجربه کردهاید؟ اگر آثار دیگری را مدنظر دارید که احساس میکنید به فراموشی سپرده شدهاند حتما آنها را با من و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.