می توان عناوین زیادی را نام برد که در دنیای بازی های ویدیویی به فیلم های پرفروش تبدیل شده اند و میراث بزرگی از خود به جا گذاشته اند. اما امروز، در سال 2024، انتظار داریم بازیای را داشته باشیم که حداقل بسیاری از افراد غیربازیکننده آن را بدانند، عنوانی که طوفان رسانهای بزرگی را برای مدت طولانی ایجاد خواهد کرد و آن چیزی نیست جز شاهکار جدید Rockstar Games، GTA. 6.
GTA VI تاثیری ماندگار بر صنعت بازی های ویدیویی خواهد داشت. از محبوبیت سری Grand Theft Auto و رکوردشکنی تبلیغات بازی در یوتیوب و هیاهوی قبل و بعد از آن گرفته تا محبوبیت GTA V 11 سال بعد یا انتشار شاهکاری ماندگار به نام Red Dead Redemption 2 از راک استار.
همه این موارد نشان دهنده عطش دیوانه کننده بازیکنان برای انتشار GTA VI است. اما از آنجایی که هیچ چیز در فرآیندهای پیچیده توسعه بازی و تصمیمات انسانی غیرممکن نیست، می توانیم نگران باشیم که GTA VI برای بسیاری از طرفداران چاک راک استار ناامید کننده بزرگی باشد. ممکن است در نگاه اول این احتمال دور از واقعیت به نظر برسد، اما وقتی با دقت بیشتری به آن نگاه کنیم، بی دلیل نیست.
انتظارات غیر واقعی طرفداران
این مهمترین نکته قابل بحث است. چرا که طرفداران سالهاست رویای این بازی را در سر می پرورانند و به دلیل طولانی بودن مراحل ساخت، انتظارات طرفداران روز به روز بیشتر می شود. تا جایی که عده ای بدون در نظر گرفتن محدودیت های سخت افزاری کنسول ها انتظار جلوه های بصری بسیار سنگین تا حد بازی های AAA خطی دارند و یا برخی تصور می کنند نقشه ای بسیار بزرگ با امکان تخریب کامل ارائه می شود، در حالی که از نظر فنی و از نظر مقیاس GTA، چنین نتیجه ای بعید است. چنین انتظاراتی کاملا غیر واقعی است و می تواند منجر به ناامید شدن بازیکنان شود.
عدم شفاف سازی Rockstar و سکوت خبری این شرکت در تقویت این انتظارات بی تاثیر بوده است. زیرا اگر زودتر با آنچه در نسخه نهایی بازی وجود دارد روبرو شویم و حداقل گوشه ای از جهان و گیم پلی GTA VI را ببینیم، اکثریت به جای فانتزی های اغراق آمیز، به طور منطقی برای امتحان آن هیجان زده خواهند شد.
روند طولانی ساخت و ساز و فروپاشی دن هاوزر
در قسمت قبل تا حدودی اشاره کردیم که روند ساخت طولانی تاثیر مستقیمی بر افزایش انتظارات غیر واقعی بازیکنان دارد، اما این تمام ماجرا نیست. میدانیم که ساخت بازیهای Rockstar با جزئیات شگفتانگیز و وسواسآمیز نیاز به یک فرآیند توسعه طولانی دارد، اما این زمان طولانی میتواند مشکلات زیادی را نیز ایجاد کند.
علاوه بر چالشهای اداری و بحثهای مالی که این روزها استودیوها با آن دست و پنجه نرم میکنند و بسیاری از آنها مجبور به کاهش حجم هستند، راکد بودن ایدهها در داستان یا گیمپلی بازی میتواند تأثیر بسزایی در بازی داشته باشد و این مشکل میتواند وسواس بازی را به خود بگیرد. بازی تیم سازنده نیز پیشتاز است و حتی شایعاتی مبنی بر بازنویسی چندین بار داستان بازی وجود دارد که شاید به دلیل طولانی بودن روند توسعه باشد.
اما بزرگترین نگرانی برای طرفداران سرسخت راک استار، خروج دن هاوسر، یکی از بنیانگذاران و افراد کلیدی این شرکت در سال 2020 است. اگرچه روسای Rockstar و شرکت مادر این استودیو، Take Two، تایید کرده اند که رفتن او ضربه ای به پروژه ها نخواهد بود، این روزها مردم کوچکی را می بینیم که مدیران شرکت های بازی را به قول خود باور دارند. البته گزارش ها حاکی از آن است که داستان GTA VI قبل از رفتن دن هاسر تکمیل شده است، اما جایگاه خالی او قطعا چالش هایی را برای دیگر اعضای استودیو به همراه داشته است.
تحولات فرهنگی و اجتماعی
در سالهای اخیر، صنعت بازی از تحرکات فرهنگی و اجتماعی جوامع جهان در امان نمانده است و هرازگاهی اخبار غمانگیزی میشنویم مبنی بر اینکه سیاستهای برابری، تنوع و گنجاندن (DEI) تأثیر بیشتری بر ساخت یک بازی یا بازی میگذارند. حتی استخدام یک تیم تولیدی به اندازه آنها و ما اثرات Sweet Baby Inc را در بسیاری از بازی های شکست خورده دیده ایم.
تاثیر فشار این گروه ها بر تیم توسعه و محدودیت آنها می تواند ما را با طنز بی رحمانه GTA که هر موضوع و مشکلی در جامعه را به سخره می گیرد، کیلومترها ببرد. در دنیای امروزی که حساسیت های اجتماعی بسیار بالاتر از زمان عرضه GTA V است، Rockstar ممکن است مراقب باشد که می تواند جذابیت بازی را برای طرفداران قدیمی به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
GTA Online 2
شکی نداریم که GTA Online نقش بسیار پررنگی در موفقیت مالی Rockstar دارد و یکی از بزرگترین فروشگاه های سرگرمی آنلاین در جهان محسوب می شود. اما بخش آنلاین از دو طریق می تواند GTA VI را نتواند در مسیر تبدیل شدن به یک شاهکار ماندگار قرار دهد.
تمرکز زیادی روی بخش اینترنت
علیرغم موفقیت فوق العاده ای که GTA Online در بازی GTA V کسب کرد، مطمئنا راک استار برنامه های زیادی برای ارتقا و ادامه آن دارد و منابع مالی و انسانی زیادی را به آن اختصاص داده است. اما افراط در آن می تواند سمی مهلک برای GTA VI باشد. یکی از بزرگترین نقاط قوت سری GTA همیشه روایی بالا و پایین و شخصیت های به یاد ماندنی آن بوده است. بنابراین ممکن است قسمت تک نفره بازی که مدت هاست هواداران از آن انتظارات زیادی داشتند با GTA Online ضعیفتر از قبل شود و شاهد کمپین بسیار پیچیده ای از Rockstar نباشیم.
وابستگی شدید به خریدهای درون برنامه ای
یکی از نگرانی هایی که ممکن است به نارضایتی بازیکنان تبدیل شود، اتکای بیش از حد GTA VI به خریدهای درون برنامه ای است. در سال های اخیر، خریدهای درون برنامه ای به یکی از منابع اصلی درآمد بازی های بزرگ سرویس گرا تبدیل شده است و GTA Online نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما اگر Rockstar تصمیم بگیرد که این سیستم را در GTA VI بیش از حد گسترش دهد، می تواند به شدت بر تجربه بازیکن تأثیر بگذارد و خشم طرفداران را برانگیزد.
عملکرد فنی GTA VI
با عرضه کنسول 700 دلاری پلی استیشن، برخی از دارندگان مدل پایه PS5 نگران این هستند که راک استار و سونی از این کنسول غفلت کنند. از آنجایی که فعلا خبری از نسخه پی سی نیست، با احتساب آمار فروش کنسول، دارندگان پلی استیشن 5 مهم ترین و بیشترین مخاطبان GTA VI محسوب می شوند.
انتظار می رود این بازی برای ارائه یک تجربه جذاب و رضایت بخش در هر دو حالت Casual و Pro بهینه شود. در غیر این صورت، ممکن است شاهد شکاف بزرگی در بین جامعه بازی باشیم و این موضوع می تواند بر شهرت Rockstar و Sony تأثیر منفی بگذارد.
در سوی دیگر ماجرا، با توجه به قیمت پایین ایکس باکس سری اس، طبیعی است که بخش زیادی از کاربران نسل نهم ایکس باکس از این کنسول استفاده کنند، اما محدودیت های سخت افزاری سری اس از زمان عرضه، جنجال های زیادی را به وجود آورده است. . تا جایی که برخی از کاربران در فضای مجازی می خواهند نسخه سری S بازی GTA VI را کنسل کنند تا این بازی با تاخیر منتشر نشود.
اما لازم به ذکر است که اگر راک استار نتواند در سری اس به نتیجه معقولی دست یابد، با موجی از بازخوردهای منفی طرفداران ایکس باکس مواجه خواهد شد، زیرا بیش از 70 درصد خریداران کنسول نسل نهم ایکس باکس، سری اس را انتخاب کردند. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که راک استار موفق شد یکی از جذاب ترین بازی های تاریخ را روی کنسول های بسیار ضعیف تر پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان در نسل هشتم ارائه کند.
حرف آخر
تجربیات ناگواری که گیمرها در سال های اخیر داشته اند و بازی هایی که با هزاران وعده توخالی عرضه شده اند، بسیاری از ما را بدبین می کند. همچنین انتشار موردانتظارترین بازی تاریخ با وجود انتظارات زیاد طرفداران بسیار سخت است و در حال حاضر هیچکس نمی تواند با قاطعیت بگوید که GTA VI در نهایت چگونه خواهد بود. اما Rockstar بارها و بارها خود را در گذشته ثابت کرده است و امیدواریم که آنها دوباره همین کار را انجام دهند تا بتوانیم بیشتر از همیشه شاهد درخشش این شرکت زیبا باشیم.
منبع: https://gamefa.com/1085499/why-gta-vi-can-be-a-disappointment/