گپفا 10# | استودیوهای بازی سازی برتر شما
انتشار: مرداد 26، 1401
بروزرسانی: 18 تیر 1404

گپفا 10# | استودیوهای بازی سازی برتر شما

این استودیو شاید از دوران اوج خود فاصله گرفته باشد، اما همچنان خالق برترین بازی های جهان آزادی است که تجربه کرده ام. دنیاهای خلق شده توسط این استودیو، شاید عمیق ترین، زیباترین یا حتی پویاترین دنیاهای خلق شده در تاریخ این هنر نباشند، اما تجربه ی حضور در آن ها قطعاً یکی از برترین تجارب من از دنیای بازی های ویدیویی را تشکیل می دهد.

به عنوان کسی که به بازی های هاردکور بسیار علاقه مند است، به وضوح فرام سافتور برایم ارزش و اهمیت زیادی دارد. از بلادبورن گرفته تا الدن رینگ، فرام سافتور و میازاکی با عرضه ی هر اثر جدید در این زیر-ژانر، استاندارد های جدیدی خلق می کنند و به منبع الهام آثار آینده تبدیل می شوند.

بازی های نینتندو لحظه به لحظه سرگرم کننده هستند و حتی ثانیه ای از این سرگرم کننده بودن فاصله نمی گیرند تا در نهایت یک ویدیو گیم واقعی تعریف شود. در این بازی ها نه خبری از گرافیک فک برانداز است، نه خبری از سکانس های سینمایی و نه قرار است که با طرفداری از آن ها برای خود دشمن بتراشیم. در حقیقت، کافی است که یک ساعت به یکی از بازی های نینتندو زمان بدهید و مشاهده کنید که چگونه معزه می کنند.

تبلیغات

5- Santa Monica

استودیویی که نامش با هیدئو کوجیما و Metal Gear Solid گره بخورد، عملکردی بی \u200eنظیر را از خود به نمایش می گذارد. در کونامی، Metal Gear Solid خلق شد، مجموعه ای که بیش از هر سری بازی دیگری، دنیای بازی ها را برای من معنادار کرده است. من این تیم و استودیوی کوجیما پروداکشنز را مظهر هنر بازی سازی می دانم، هنری که می تواند پیچیده ترین عواطف انسانی را به شیواترین شکل ممکن به مخاطب انتقال دهد. جدای از بحث فنی که مجالی برای صحبت درباره آن نیست، ساخته های این استودیو را پر از معنا، حقیقت و عشق می بینم.

امیرعلی قربان پور؛ خبرنگار

علاقه به سبک نقش آفرینی جهان آزاد با محتوای فراوان باعث شده تا از استودیوی بتسدا به عنوان یکی از سازندگان مورد علاقه خود نام ببرم. بازی هایی مثل Fallout و Elder Scrolls عناوینی هستند که به تنهایی می توانند یک استودیو را به اوج شهرت برسانند و من هم به عنوان عاشق این دو مجموعه، همواره این استودیو را تحسین می کنم. امیدوارم در ادامه، Starfield هم مسیر باشکوه قبلی را ادامه دهد و به سومین سری مورد علاقه من از بتسدا تبدیل شود.

محمد حسین کریمی؛ سردبیر

شکی نیست که راکستار متخصص ساخت عناوین جهان آزاد است و هر بار که بازی جدیدی از سری GTA و Red Dead Redemption منتشر شده است، نوآوری ها و خلاقیت های خاصی در آن ها دیده می شود.\xa0همه طرفداران سری GTA منتظر معرفی نسخه ی ششم این فرنچایز محبوب هستند تا ببینند راکستار گیمز چه ایده هایی تازه ای را به سبک جهان آزاد ارائه می دهد.

نام فرام سافتور، خلاقیت را برایم تداعی می کند. البته که این خلاقیت جنبه های فراوانی دارد، اما مهمترین وجوه آن برای من خلاقیت در روایت، دنیاسازی و طراحی هنری است. آثار این استودیو بیش از سایرین مرا از این جهان جدا می کند و به دنیاهایی جدید و عمیق می برد؛ دنیاهایی که می توانم ماه ها در آن ها زندگی کنم؛ قوه ی تخیل خود را به چالش بکشم و از روایت بدیع اتفاقاتی که درون آن رخ می دهد، لذت ببرم.

آریا مقدم؛ نویسندۀ تحریریه

4- Ubisoft (قدیم!)

به عنوان یک طرفدار بازی های ریسینگ و خصوصاً ریسینگ شبیه ساز که هزاران ساعت را صرف تجربه ی بازی هایی مثل Forza Motorsport و Gran Turismo کرده است، به هیچ عنوان نمی توانم استودیوی پلی گراند گیمز و مجموعه ی Forza Motorsport را تحسین نکنم.

2- Naughty Dog

ریسک پذیری بالای این استودیو در تغییر سبک و گیم پلی فرنچایز God of War برای من بسیار قابل تحسین بود. هر چند سینمایی شدن بازی God of War 2018 به مذاق برخی از طرفداران این سری خوش نیامد، اما به نظر من این تغییر سبک برای فرنچایز God of War نیاز بود. حال باید ببینیم تا سانتا مونیکا در ادامه ی ماجراجویی کریتوس و آتریوس در بازی God of War Ragnarok، چه چیزهایی را برای طرفداران در نظر دارد.

1- Kojima Games

اگرچه استودیوهایی نظیر اینفینیتی وارد در ساخت بازی های تیراندازی اول شخص پرآوازه تر هستند، اما تجربه ی بازی Titanfall 2 با اختلاف برترین تجربه ی من در این سبک از بازی ها بوده است .

حالا نوبت شما است. مشتاقانه منتظر پاسخ های شما به سوال مطرح شده هستیم.



منبع: https://gamefa.com/857856/%DA%AF%D9%BE%D9%81%D8%A7-10-5-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%AF%DB%8C%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%B4%D9%85%D8%A7/به نظرم هر بار که راکستار بازی میده، استانداردهای دنیای بازی عوض میشن. بعد از بازی کردن (بخونید خوردن!) رد دد ردمشن 2، تا یه مدت طولانی نمی تونستم سراغ هیچ بازی اوپن ورلد دیگه ای برم. مگه میشه آدم هنر راکستار رو توی طراحی ریزترین جزئیات ببینه و توی ناخودآگاهِ ذهنش بقیه ی بازی ها رو با بازی های این شرکت مقایسه نکنه؟

در گپفا فرصتی فراهم می شود تا در مورد موضوعات مختلف پیرامون بازی های ویدیویی صحبت کنیم و با رعایت احترام به سلایق یکدیگر نظرات خود را به اشتراک بگذاریم.

استودیوی آندرریتد تیم نینجا احتمالاً از اساتید طراحی سیستم مبارزه تشکیل شده است. چه در دورۀ Ninja Gaiden و چه در عصر Nioh 1 و 2، سیستم های مبارزۀ خلق شده توسط این استودیو، در جمع بهترین های صنعت گیم قرار می گیرند. از آنجایی که سیستم مبارزه در صدر المان هایی قرار دارد که به آن ها اهمیت می دهم، قطعاً تیم نینجا یکی از 5 استودیوی مورد علاقۀ من و بازی Wo Long در حال حاضر مورد انتظارترین بازی بنده است.

کپکام سال هاست که با ساخت بازی های مختلف از فرنچایزهای Resident Evil ،Devil May Cry ،Monster Hunter و … توانایی خود در ساخت بازی های محبوب و با کیفیت را نشان می دهد. توجه به کیفیت بازی ها معمولاً در عناوین این شرکت دیده شده و در بازی های اخیر Resident Evil Village و Devil May Cry 5 نیز این موضوع مشهود است.

4- Capcom

4- Ubisoft Montreal

3- Remedy

قویا اعتقاد دارم که هر جا سخن از خلاقیت، نوآوری و طراحی هنرمندانه است، استودیوی آرکین حرف های زیادی برای گفتن دارد. از Dishonored گرفته تا Deathloop، آثار این استودیو همیشه دارای حس و حالی فوق العاده متفاوت و جذاب هستند.

5- Respawn Entertainment

عیان است که هدف اصلی ساکر پانچ در تمامی پروژه ها «سرگرمی» بوده است، مطمئنم این استودیو برای رسیدن مکانیک های جذاب گیم پلی، حاضر خواهد بود تا روایت را تغییر دهد. از Sly Cooper تا Ghost of Tsushima تمامی المان های روایی، موسیقی و جلوه های بصری حاضر هستند تا گیم پلی سرگرم کننده باشد و این برای من بسیار اهمیت دارد که ساکر پانچ همه چیز را حول گیم پلی فرم می دهد.

5- Sucker Punch

2- Arkane Studios

هر گیمر دلایل خاص خود را برای انتخاب استودیوهای بازی سازی مورد علاقۀ خود دارد؛ برخی اهمیت به جلوه های بصری را اولویت قرار می دهند، عده ای گیم پلی سرگرم کننده را مهم تر از همه چیز می دانند و مخاطبینی نیز هستند که روایت منسجم آن ها را به بازی جذب می کند. بر اساس علاقه و سلیقه، هر کدام از ما استودیوهای مورد علاقۀ خود را داریم و کارهای آن \u200eها را دنبال می کنیم. در گپفای امروز قصد داریم به این موضوع بپردازیم، پس ابتدا از اعضای تحریریه و تیم خبرنگاری گیمفا شروع می کنیم.

استودیو یا به بیان بهتر استودیوهای یوبیسافت زمانی بازی هایی خلق می کردند که می توانستند کاندید بهترین بازی سال باشند، ولی امروز تنها چیزی که از این استودیو می بینیم تکرار مکررات است. حتی بازی AC Valhalla با اینکه تغییرات عظیمی نسبت به نسخه قبلی داشت، اما باز هم از همان هسته ی سابق بهره می برد. به نظر من یوبیسافت باید قید چندین و چند مجموعه ی خودش را بزند و به سراغ خلق بازی های جدید برود. Immortals Fenyx Rising یک مثال عالی برای این استودیو قلمداد می شود که علی رغم شباهت های انکارنشدنی به Zelda، اما باز هم به عنوان یک آی پی جدید، تجربه ای فوق العاده لذت بخش را ارائه می کند.

5- Bethesda

1- Rockstar Games

4- Team Ninja

کپکام از محدود شرکت های ژاپنی است که توانسته با تیم داخلی خود بازی هایی خلق کند که هم به مذاق مخاطب غربی خوش آید و هم بتواند گیمرهای شرقی را راضی نگه دارد. توسعۀ یک فرنچایز طولانی مانند Resident Evil و در عین حال جذاب و Relevant نگه داشتن آن با سلیقۀ دو نوع مخاطب متفاوت (گیمر قدیمی و جدید) کار هر کسی نیست، اما کپکام از عهدۀ آن بر آمده است. بخش عمده ای از بازی های کپکام هم بهبود پیده کرده اند و هم به اصالت خود پایبند هستند.

دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که شیفتۀ بازی های فرام سافتور شوید، اما برای من ارزشمند ترین ویژگی این استودیو، اهمیت آن ها به توسعۀ بازی هایی است که به آن ها علاقه دارند. تا به این لحظه، آن ها نه تنها ایدۀ خلاقانه و چشم انداز هنری ای که برای بازی های خود خلق کرده اند را برای عملکرد تجاری بهتر کنار نگذاشته اند، بلکه به جای سر خم کردن در مقابل وسوسه های بازار، با الدن رینگ کاری کردند تا بازار در مقابل آن ها سر خم کند. با یک رابط کاربری حداقلی و راهنمای حداقلی، در کنار گیم پلی تقریباً پیچیده و چالش برانگیز، رسیدن به چنین سطح از موفقیتی شگفت انگیز است. فرام سافتور همیشه در میان استودیوهای افسانه ای صنعت گیم باقی خواهد ماند.

3- Blizzard

در عجبم که یه شرکت چطور می تونه انقدر IPهای جذاب خلق کنه. تک تکِ بازی های این شرکت کاراکتر دارن و کیفیت اکثرشون انقدر بالاست که آدم سرگیجه میگیره! بتسدا نه تنها از بُعد خلاقیت و نوآوری، که از بُعد تجاری هم کم نقص و هوشمندانه عمل کرده. اگه دور چندتا از عناوینی که این شرکت منتشر کرده رو خط بکشیم، یه لیست سرتاسر شاهکار می مونه که همه ی عناوینش به نحوی دنیای بازی رو برای همیشه تغییر دادن. مگه میشه بتسدا رو دوست نداشت؟

1- Nintendo

گیرباکس از جمله استودیوهایی قلمداد می شود که تنها به خاطر یک مجموعه یعنی Borderlands به آن علاقه مند هستم. این مجموعه سال هاست که در قلب من جای داره و همیشه به عنوان یکی از بهترین بازی هایی که تجربه کردم از آن یاد می کنم.

3- Gearbox

3- Naughty Dog

1- From Software

والتر وایت توی یکی از قسمت های بریکینگ بد میگه «یعنی واقعاً می خوای تو یه دنیای بدون کوکاکولا زندگی کنی؟». مشابه همین جمله رو می تونم برای ناتی داگ بگم. دنیای بازی های ویدیویی بدون شاهکارهایی مثل The Last of Us و Uncharted برام بی معنیه. می دونم که شخصاً دوست ندارم تو دنیایی زندگی کنم که ناتی داگ توش بازی نمی سازه.

5- Bethesda

2- From Software

4- Rockstar Games

2- Turn 10

شاید بتوان گفت که بارزترین ویژگی ساخته های استودیوی رمدی، فضاسازی خاص آن ها است.\xa0هر کدام از بازی های Max Payne ،Alan Wake،Quantum Break و همچنین Control فضاسازی و داستان های متفاوتی رو ارائه می دهند و این نشان دهنده خلاقیت بالای رمدی است.

2- Naughty Dog

1- Arkane Studios

1- Capcom

اولین تجربه ی من از ساخته های استودیوی خلاق آرکین به بازی Dark Messiah برمی گردد. گیم پلی، مبارزات و فیزیک بازی از نکات برجسته ی این عنوان بود. اما آرکین با ساخت سری Dishonored توانایی بالای خودش در طراحی مراحل را نمایش داد. من بی صبرانه منتظر معرفی نسخه سوم از سری Dishonored هستم.

می تونم بگم که کپکام بود که باعث شد شیفته ی بازی های ویدیویی بشم. Resident Evil 4 هنوز هم یکی از بهترین بازی های کل عمرمه و سری Devil May Cry جایگاه خاصی بین آثار موردعلاقه ام داره. وقتی سازنده ی یه بازی کپکامه، بدون هیچ تعللی اون بازی میره توی لیست خریدم و تا حالا هم از این کار پشیمون نشدم. برای من کپکام یه شرکت خاص با بازی های جادوییه.

ابوالفضل مناف زاده؛ خبرنگار

به نظر من، ناتی داگ جذاب ترین بازی های اکشن ماجراجویی را خلق می کند. استودیویی که زبان تصویر را خوب می شناسد و به بهترین شکل ممکن از آن بهره می برد. اگر این تسلط بر زبان تصویر وجود نداشت، شاهد خلق برخی از تاثیرگذارترین سکانس های تاریخ این هنر نمی بودیم.

3- From Software

محسن رضوی؛ خبرنگار

یکی از ثابت شده ترین حقایق دنیای گیم این است که ناتی داگ چیزی جز آثار فوق العاده و خارق العاده نمی سازد و احتیاجی به دیدن تریلر یا مشاهده نمرات منتقدان نداریم.

2- Nintendo

برای من بلیزارد تجلی معنای «خلاقیت» در دنیای بازی هاست. بلیزارد جوری بلده شما رو توی بازی هاش غرق کنه که اصلاً متوجه گذر زمان نشید. از استارکرفت بگیر تا وارکرفت و هارت استون، دنیاهای بازی های بلیزارد جوری آدمو می بلعن و قورت می دن که یادت میره اون بیرون یه دنیای واقعی هم وجود داره! اعتقاد دارم شما بعد از امتحان کردن یکی از بازی های بلیزارد، دیگه هیچ وقت همون آدم سابق نمی شید!

3- Capcom

نینتندو در طراحی مرحله و ایده پردازی پیشگام است و در زمینۀ گیم پلی و طراحی مرحله برای این صنعت سقف تعیین می کند. فکر نمی کنم توضیح بیشتری لازم باشد.

مصطفی زاهدی؛ سرپرست تحریریه