
بروزرسانی: 17 تیر 1404
15 بازی جهان آزاد با مکانیک های گیم پلی منحصر به فرد
نشانگرهایی که شما را در یک نقشه به سمت ماموریت ها و مقاصد مختلف راهنمایی می کنند، سال ها است که در عناوین جهان آزاد مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این نشانگرها آشکارا از طریق مینی مپ یا قطب نما به راهنمایی کردن گیمرها می پردازند و برخی دیگر از روش های خاص و منحصر به فردی استفاده می کنند. برای مثال، سیستم Guiding Wind یا باد راهنما در بازی Ghost of Tsushima یک روش جدید و منحصر به فرد است.
در دوره ای که بازی های جهان آزاد همواره به طی کردن مسیر از نقطه ی A به B یا انجام فعالیت های جانبی مختلف خلاصه می شدند، بازی Just Cause 2 به شما این اجازه را می داد تا با منفجر کردن هر آنچه که در مقابل خود می بینید، روند بازی را پیش بگیرید. وسایل نقلیه، ساختمان ها و هر آنچه که می بینید قابل انفجار هستند و منفجر کردن آن ها باعث می شود تا سیستم Chaos Points ماموریت های بیشتر و سلاح ها یا وسایل نقلیه جدید در دسترس شما قرار گیرد.
امروزه با استفاده از الگوی ساختاری هر بازی جهان آزادی که در چند دهه ی گذشته منتشر شده است، چندین بازی دیگر نیز توسعه یافته اند و به نوعی، اکنون در بخش های باریک راهروی خلاقیت در عناوین جهان آزاد در حال قدم گذاشتن هستیم. اما با این حال، گاهی اوقات شاهد توسعه و انتشار بازی های جهان آزادی هستیم که در زمینه ی ارائه ی مکانیک های گیم پلی، منحصر به فرد عمل می کنند و از آن ها به عنوان بازی های برجسته ی جهان آزاد یاد می شود. این بازی ها نه تنها نحوه ی تعامل گیمرها با جهان بازی را تغییر می دهند، بلکه روش های کاملاً جدیدی را برای گیم پلی خود در نظر می گیرند. در ادامه به معرفی 15 بازی جهان آزاد با مکانیک های گیم پلی منحصر به فرد خواهیم پرداخت.
Middle Earth: Shadow of Mordor – سیستم Nemesis

شما در حالی که در یک لوپ بی انتها گرفتار شده اید، مجبور به اکشافات مختلف خواهید بود تا به حقیقت زمان پی ببرید. بازی Outer Wilds در کنار ارائه ی یک تجربه ی عالی از لوپ زمان، یک داستان فوق العاده را نیز روایت می کند و آزادی عمل زیادی به گیمرها می دهد.
L.A. Noire – سیستم تحقیق و بازجویی

بازی Batman: Arkham Asylum برای اولین بار از مکانیک جدیدی در مبارزات به نام Combat Free Flow رونمایی کرد. این سیستم باعث می شد تا با مبارزاتی روان و پر سرعت روبه رو باشیم و تار و مار کردن دشمنان حسی همانند عناوین beat ’em up را به ما القا کند. این ترکیب با افزایش تنوع دشمنان بازی چالش برانگیزتر شده و استراتژی های خاصی را طلب می کرد. خوشبختانه این سیستم در بازی Batman: Arkham Knight به پختگی کامل رسید و باعث شد تا با یکی از لذت بخش ترین سیستم های مبارزه ای در بازی های ویدیویی مواجه شویم.
Grand Theft Auto 5 – مکانیک تغییر شخصیت ها

در واقع، کافی است تا بیش از اندازه روی کشتن دشمنان به وسیله ی هدشات کردن تمرکز کنید تا پس از مدتی همه ی آن ها را مجهز به کلاه جنگی فلزی ببینید. از طرف دیگر، اگر همواره روی حمله شبانه تمرکز کنید، به مرور زمان دشمنان و نگهبان ها در شیفت شبانه را بیشتر و مجهز به چراغ قوه و دوربین دید در شب خواهید دید. همچنین، اگر علاقه ای به مخفی کاری ندارید و به صورت تهاجمی با اسلحه های گرم و سلاح های سنگین به جنگ با دشمان می روید، به مرور زمان مجبور خواهید بود تا با خودروهای زره ای بیشتر و دشمنان مجهزتر مواجه شوید.
Chaos Points – Just Cause 2

مجموعه ی Marvel’s Spider-Man را در حالی می توان یکی از موفق ترین فرنچایزهای تاریخ پلی استیشن قلمداد کرد که عمر آن به نیم دهه نیز نمی رسد. این موضوع، خود نمایان گر کیفیت دو بازی این مجموعه است و آنقدر ویژگی های جالب و جذابی در این عناوین وجود دارند که از همین حالا طرفداران برای انتشار نسخه ی دوم آن لحظه شماری می کنند. طراحی عالی جهان بازی و مبارزات شگفت آور در این عنوان فوق العاده هستند، اما چیزی که آن را از سایر بازی های جهان آزاد متمایز می کند، سیستم تار زدن است. این سیستم، گیم پلی بازی را سیال و روان می کند و باعث می شود که همواره در حال تعامل با آن باشید.
سه گانه ی Batman: Arkham – سیستم Combat Free Flow
بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild میزبان ویژگی های مختلفی در زمینه ی گیم پلی است و هر کدام از مکانیک های آن به نوبه ی خود می توانند مورد تحسین قرار بگیرند. از جمله ی این ویژگی ها می توان به آزادی عمل شگفت انگیز، فیزیک، انیمیشن ها، نوار استقامت هوشمندانه و سیستم Climbing یا بالا رفتن از هر صخره و سطحی اشاره نمود. در واقع، بسیاری از ویژگی های این بازی به لطف همین قابلیت بالا رفتن از تمامی آبجکت های موجود در بازی به پختگی می رسند و همین سیستم به ظاهر ساده، به کلی مکانیک های بازی را تغییر داده است. همچنین، این سیستم بعدها در عناوین دیگری از جمله Immortals Fenyx Rising نیز مورد استفاده قرار گرفت.
Fallout 4 – ساخت و شخصی سازی Settlementها
همچنین، به دست آوردن برخی از لوت ها در این حالت ساده تر بود و در نقطه ی مقابل، باعث می شد تا بیش از پیش در معرض خطر حملات Black Phantomها قرار بگیرید. علاوه بر همه ی این ها، از این سیستم می توان برای افزایش Estus از طریق بانفایرها نیز استفاده نمود. در مجموع، این سیستم یکی از بهترین مزیت های بازی بود که به پویا شدن گیم پلی آن کمک شایانی می کرد.
Fable – سیستم Alignmentها

البته، تکمیل مأموریت ها و انجام چالش های مرسوم در این بازی نیز بخشی جدا نشدنی از گیم پلی را تشکیل می دهند، اما همه ی ما Just Cause را به دلیل هرج و مرجی که در دل گیم پلی اش جریان دارد می شناسیم. متأسفانه، تأثیر سیستم Chaos Points در دنباله های این بازی کمرنگ شد.
Guiding Wind – Ghost of Tsushima
سیستم Karma در بازی inFamous به نوعی انتخاب بین خیر و شر را در اختیار گیمرها قرار می داد. این سیستم باعث می شد تا ظاهر شخصیت کول خیرخواه و یا آشفته و آشوب گر به نظر برسد. همچنین، سیستم Karma بر انواع توانایی ها و ماموریت های جانبی تاثیر می گذاشت و البته پایان بندی کلی بازی را نیز دستخوش تغییر می کرد.
Dark Souls – سیستم Humanity

به نظر شما چه بازی های دیگری با ویژگی منحصر به فردشان می توانستند در این لیست حاضر شوند؟