در مستندی جدید، کارگردان خلاق The Last of Us Part 1 و کارگردان بازی به صورت عمیق در مورد ساختن این بازی صحبت کردهاند. در مقطعی از این مستند آنها در مورد علت ساخته شدن The Last of Us Part 1 صحبت میکنند. این طور که به نظر میرسند آنها قصد داشتند تا یک تجربهی فنی پیوسته را برای بازیکنانی که بازی اول و دوم را پشت هم تجربه میکنند فراهم کنند:
علی رغم دریافت نقدهای در مجموع مثبت، بسیاری از منتقدان The Last of Us Part 1 بر این باور بودند که وجود این بازی ضروری نیست و در شدیدترین موارد هم آن را یک کلاهبرداری از سوی سونی و ناتی داگ خواندند. با این حال توسعهدهندهی این ریمیک گفته که ساخت آن به خاطر خلق پیوستگی بصری بین بازی اول و دوم ضروری بود.
به علاوه ناتی داگ میخواست از برخی جوانب هم The Last of Us را مدرنسازی کند تا این تجربه به بازیهای جدیدتر این استودیو نزدیکتر باشد. این موارد شامل بهبودهای رابط کاربری، گزینههای Accessibility و تغییرات کوچک در گیمپلی برای تعادل بهتر میشوند.